• 0

Financiering ondernemingsplan

Beste lezer,

 

Ik heb een bijna twee jaar oude onderneming.(eenmanszaak)

Deze onderneming ga ik omzetten naar een nieuwe handelsactiviteit. (de onderneming blijft een eenmanszaak)

I.s.m. het project starterssupport 2005 (samenwerking tussen KvK en de Universiteit) heb ik een nieuw ondernemingsplan gemaakt voor de aankomende 3 jaar. Om het nieuwe plan te kunnen uitvoeren hebben ik financiering nodig. Onze huis bankier vindt het een heel goed plan dat zeker kans van slagen heeft en is ook bereid het plan te financieren onder de voorwaarde dat ik de hypotheek van mijn woonhuis onderbreng bij deze bank. Nu hoor ik van verschillende partijen dat ik dit niet moet doen, echter niemand kan mij precies uitleggen waarom niet.

 

Mijn vraag is: waarom stelt de bankier deze voorwaarde?

 

Wat is het voordeel voor de bankier als ze mijn hypotheek in beheer hebben.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

een bank wil bij krediet zoveel mogelijk zekerheden. het 'onderbrengen' betekent een nieuwe hypotheek bij die bank, zodat zij zeker weten dat ze de eerste rechten hebben.

 

het is aan jou om goed na te denken of je dat wilt. als het misloopt, is je zaak failliet en ben je je huis ook nog kwijt.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is: waarom stelt de bankier deze voorwaarde?

 

Wat is het voordeel voor de bankier als ze mijn hypotheek in beheer hebben.

 

prima vraag, althans het is altijd slim om in een onderhandelssituatie jeetegenspeler te begrijpen

 

ik zou denken

1. de bank wil graag ook wat verdienen en vraagt je dus heen jouw hypotheek te gunnen

2. de bank probeert risico te mijden en wil graag zo veel mogelijk zekerheden verwerven. De overwaarde van jouw huis is zo'n zekerheid.

Omdat je een eenmanszaak blijft, ben je ook voor de nieuwe lening prive aansprakelijk. Stel nu dat er problemen zijn met aflossing van de nieuwe lening. Dan is het - wanneer de hypotheek bij dezelfde bank loopt - voor de bank eenvoudiger/sneller mogelijk haar positiie veilig te stellen door te eisen dat je je hypotheek uitbreidt.

 

het zal moeilijk zijn onder deze voorwaarde van de bank uit te komen, als er geen andere zekerheden staan tegenover de nieuwe lening

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.