Sinds maart 2018 heb ik een import/retail business. Ik reis door India op zoek naar authentieke meubels en woonaccessoires, die laat ik daar restaureren en gaan per zeecontainer naar Nederland. Hier verkoop ik ze in eigen winkel, en sinds kort ook als B2B aan andere winkeliers. Administratief niet de meest simpele boekhouding dus.
De administratie deed ik tot voor kort in Moneymonk, met ondersteuning van een boekhouder. Het meeste deed ik zelf, ongetwijfeld met een aantal fouten, en mijn boekhouder controleerde voor de BTW aangiftes. Echter is Moneymonk helaas voornamelijk geschikt voor de dienstverlening, en loop ik toch tegen de beperkingen aan. De enigste manier van omzet boeken is daar namelijk via facturen, die ik eigenlijk bijna niet verstuur. De meeste inkomst kom uit te winkel, met pin of contante betalingen geregisterd via iZettle. Enkel als iemand bvb via Facebook iets kocht stuurde ik daar een factuur voor. Als "workaround" maakte ik elke dag 2 facturen aan op de "klanten" "omzet pin, en omzet contant". Die facturen weer koppelen aan de inkomende betalingen van iZettle was een ramp. Van iZettle krijg ik namelijk om de paar dagen de omzet gestort. Echter is dat niet van een paar dagen, maar soms zit daar een halve dag bij, de andere helft van die dag volgt dan bij de volgende betaling. Plus de transactiekosten die worden ingehouden. Drama dus.
Ik ben al lange tijd op zoek naar een ander boekhoudprogramma waar ik veel zelf mee zou kunnen doen, welk programma ik ook kies, ik moet alles gaan overzetten wat een gigantische klus is waar ik zelf eigenlijk niet uit kom. Eerlijk gezegd ben ik er ook helemaal klaar mee. Ik loop vaak achter, of het is door een computer die kapot is, druk met een verhuizing dus geen tijd heb, of nu omdat ik tussen 2 pakketten in zit dus eigenlijk niks kan doen. Als ik wel bij ben zit ik toch met een onrustig gevoel in mijn achterhoofd dat er iets niet klopt of niet goed geregistreerd staat.
Mijn boekhouder raadde mij Snelstart aan, wat ik zelf op z'n zachts gezegd een verschrikkelijk pakket vind, onduidelijk, onoverzichtelijk, vreselijk. Ik kom er zelf niet uit, en heb ook helemaal geen zin of energie me er in te verdiepen.
Nu hoorde ik van een collega (zonder eigen import) dat ze de gehele boekhouding uitbesteed en elke maand de inkoop/verkoop bonnetjes overhandigd. Ze heeft echter niet zelf inzicht in hoe ze er voor staat, dit moet ze altijd opvragen.
Eigelijk wil ik het ook uitbesteden, maar ik vraag me af wat voor mij de beste/goedkoopste manier zou zijn. Enkel je bonnetjes overhandigen klink goed, maar wil wel zelf inzicht houden en kunnen inzien wanneer ik wil..
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
AuthenticImport
AuthenticImport
Goedemiddag,
Sinds maart 2018 heb ik een import/retail business. Ik reis door India op zoek naar authentieke meubels en woonaccessoires, die laat ik daar restaureren en gaan per zeecontainer naar Nederland. Hier verkoop ik ze in eigen winkel, en sinds kort ook als B2B aan andere winkeliers. Administratief niet de meest simpele boekhouding dus.
De administratie deed ik tot voor kort in Moneymonk, met ondersteuning van een boekhouder. Het meeste deed ik zelf, ongetwijfeld met een aantal fouten, en mijn boekhouder controleerde voor de BTW aangiftes. Echter is Moneymonk helaas voornamelijk geschikt voor de dienstverlening, en loop ik toch tegen de beperkingen aan. De enigste manier van omzet boeken is daar namelijk via facturen, die ik eigenlijk bijna niet verstuur. De meeste inkomst kom uit te winkel, met pin of contante betalingen geregisterd via iZettle. Enkel als iemand bvb via Facebook iets kocht stuurde ik daar een factuur voor. Als "workaround" maakte ik elke dag 2 facturen aan op de "klanten" "omzet pin, en omzet contant". Die facturen weer koppelen aan de inkomende betalingen van iZettle was een ramp. Van iZettle krijg ik namelijk om de paar dagen de omzet gestort. Echter is dat niet van een paar dagen, maar soms zit daar een halve dag bij, de andere helft van die dag volgt dan bij de volgende betaling. Plus de transactiekosten die worden ingehouden. Drama dus.
Ik ben al lange tijd op zoek naar een ander boekhoudprogramma waar ik veel zelf mee zou kunnen doen, welk programma ik ook kies, ik moet alles gaan overzetten wat een gigantische klus is waar ik zelf eigenlijk niet uit kom. Eerlijk gezegd ben ik er ook helemaal klaar mee. Ik loop vaak achter, of het is door een computer die kapot is, druk met een verhuizing dus geen tijd heb, of nu omdat ik tussen 2 pakketten in zit dus eigenlijk niks kan doen. Als ik wel bij ben zit ik toch met een onrustig gevoel in mijn achterhoofd dat er iets niet klopt of niet goed geregistreerd staat.
Mijn boekhouder raadde mij Snelstart aan, wat ik zelf op z'n zachts gezegd een verschrikkelijk pakket vind, onduidelijk, onoverzichtelijk, vreselijk. Ik kom er zelf niet uit, en heb ook helemaal geen zin of energie me er in te verdiepen.
Nu hoorde ik van een collega (zonder eigen import) dat ze de gehele boekhouding uitbesteed en elke maand de inkoop/verkoop bonnetjes overhandigd. Ze heeft echter niet zelf inzicht in hoe ze er voor staat, dit moet ze altijd opvragen.
Eigelijk wil ik het ook uitbesteden, maar ik vraag me af wat voor mij de beste/goedkoopste manier zou zijn. Enkel je bonnetjes overhandigen klink goed, maar wil wel zelf inzicht houden en kunnen inzien wanneer ik wil..
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/61170-administratie-winkel-met-eigen-import/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag