Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Vogeltje

NS-Business Card van opdrachtgever

Recommended Posts

Posted (edited)

Hallo allemaal,

Mijn Opdrachtgever biedt mij een NS business card aan zodat hij mijn volledige reiskosten kan vergoeden.

Mag ik dit 'zomaar' ontvangen? Kom ik hiermee niet in de knoei met de fiscus?

Hij draagt natuurlijk wel de BTW hierover af vanuit zijn BV.

Hoor het graag!

Edited by Vogeltje

Als ondernemer zijn reiskosten ook onderdeel van jou beloning het is ook btw plichtige omzet voor jou.

Dus nee het is niet handig dat je opdrachtgever jou een kaart geeft.

Neem zelf een businesscard en declareer je reiskosten aan je opdrachtgever tesamen met je uren.

Ik weet dat veel opdrachtgevers soms krampachtig doen over reiskosten en feitelijk je weer als werknemer gaan behandelen door alleen 19ct per km voor de auto of NS tarief te willen vergoeden voor OV, maar realiseer je dat ook dit onderdeel van je beloning is en dat je zelf bepaald hoeveel je daarvoor vergoed wilt hebben. Want naast de kosten van de treinreis of de auto ben je ook tijd kwijt die je niet aan andere klanten kunt besteden.

Denk bij reiskosten dus niet aan een onkostenvergoeding (zoals een werknemer die ontvangt) maar bekijk het gewoon als onderdeel van je totale offerte wat je wilt verdienen en welke kosten terugverdiend moeten worden. Soms bied je een klant een tarief incl reiskosten en soms bied je een klant een uurtarief voor werkzaamheden en een reiskostentarief, waarbij je ook rekening houd met de reistijd, dat kan bijvoorbeeld handig zijn bij opdrachten waar je niet elke werkdag bij de klant moet zitten maar ook veel thuiswerk kan doen, zo kan de klant dus ook een beetje sturen op de totale kosten door jou alleen naar haar locatie te laten komen dat strikt noodzakelijk is.

Waar ik toen ik in 2010 begin merkte dat men steeds meer een tarief incl reiskosten wilde zie ik dan men nu weer meer open staat voor reiskosten en tijd apart te betalen

En ja, heel soms blijf je klanten houden die halsstarrig vasthouden aan die standaard "werknemers vergoedingen" en specificaties willen zien van je reiskosten. Prima hoor dan spreek je dat bij die klant zo af en probeer je de reistijd te verwerken in een wat hoger standaard tarief.

Hartelijk dank Roel, ik had al zo’n vermoeden. 
Dit geeft een duidelijk antwoord op mijn vraag. Hartelijk dank!