Ik zit erover na te denken mijn woning administratief te splitsen.
Ik ga namelijk vanaf 2013 terug mijn IB's corrigeren, en het blijkt toch wat lastig om het e.e.a. goed door re rekenen.
Op dit moment geniet ik namelijk al volledige hypotheekrenteaftrek (eind 2012 gekocht), dus de baten zullen moeten vloeien uit aftrekbare lasten.
Het gaat om een niet-kwalificerende werkruimte (14%, geen eigen opgang etc. )
Ik verwacht de woning begin volgend fiscaal jaar te verkopen, en zal een een overwaarde gerealiseerd worden.
Er is onderneming nu sprake van langlopende schulden (financiering) welke eigenlijk de winst door verkoop zullen annuleren bij directe aflossing (lijkt mij positief).
Wat ik heb begrepen is dat ik vooral rekening moet houding met twee mogelijkheden, beschreven in dit document:
Het gaat dan om 4.2.3 en verder daaronder: "administratief splitsen naar gebruik" .
Het lijkt dat ik met 4.2.3 er dus slechter vanaf kom. Immers, ik heb al geen beperking qua hypotheekrenteaftrek, en dan zal ik dus over de hele woning meer belasting betalen dan nu het lager eigenwoningforfait.
De meest logische optie lijkt mij dus naar gebruik splitsen.
Daarbij de vragen:
1. Hoe bepaal ik de afschrijvingswaarde ? Ik denk: % zakelijk gebruik (14%) van de overwaarde en dan / 30 (jaar) = bedrag per jaar afschrijving.
Correct?
2. Welke kosten kan ik aftrekken (naar rato) ? :
- energiekosten
- water
- onderhoudscontract CV (?)
- VVE (?)
- Verzekeringen
- Gemeente en waterschapsbelastingen (?)
- Verbouwingskosten buiten de werkkamer - cq badkamer (?? lijkt mij niet, maar just checking, ook als ik werk moet ik af en toe gaan plassen :))
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Bishop
Bishop
Beste heren en dames van hoger niveau.
Ik zit erover na te denken mijn woning administratief te splitsen.
Ik ga namelijk vanaf 2013 terug mijn IB's corrigeren, en het blijkt toch wat lastig om het e.e.a. goed door re rekenen.
https://www.noab.nl/sites/default/files/visual_select_file/noab_fiscaal_praktijknotitie_etikettering_woningen_en_werkruimten_mvu_jan_2017-1.pdf
Het gaat dan om 4.2.3 en verder daaronder: "administratief splitsen naar gebruik" .
Het lijkt dat ik met 4.2.3 er dus slechter vanaf kom. Immers, ik heb al geen beperking qua hypotheekrenteaftrek, en dan zal ik dus over de hele woning meer belasting betalen dan nu het lager eigenwoningforfait.
De meest logische optie lijkt mij dus naar gebruik splitsen.
Daarbij de vragen:
1. Hoe bepaal ik de afschrijvingswaarde ? Ik denk: % zakelijk gebruik (14%) van de overwaarde en dan / 30 (jaar) = bedrag per jaar afschrijving.
Correct?
2. Welke kosten kan ik aftrekken (naar rato) ? :
- energiekosten
- water
- onderhoudscontract CV (?)
- VVE (?)
- Verzekeringen
- Gemeente en waterschapsbelastingen (?)
- Verbouwingskosten buiten de werkkamer - cq badkamer (?? lijkt mij niet, maar just checking, ook als ik werk moet ik af en toe gaan plassen :))
- Inrichting enz werkkamer.
Dank!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/63026-administratieve-splitsing-eigen-woning-aftrekbare-kosten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag