• 0

Te laag ondernemingsvermogen voor FOR

Hallo,

 

het is hier al wel eens vaker gegaan over ondernemingsvermogen en FOR, zag ik, maar graag leg ik toch mijn situatie even voor.

 

In de aangifte 2018 wil ik graag een FOR-dotatie doen. Echter, nu heb ik enigszins onnadenkend op 31 december 2018 een bedrag van mijn zakelijke rekening (althans: privérekening die ik zakelijk gebruik) naar mijn privérekening overgeboekt. De bank heeft het diezelfde dag nog verwerkt, met als gevolg dat mijn vermogen eind van die dag (dus eind van het jaar 2018) een stuk lager was. Ik had me niet gerealiseerd dat ik in de aangifte 2018 wellicht aan de FOR zou willen toevoegen; nu ik dat wil doen is dat maar zeer beperkt mogelijk, omdat het ondernemingsvermogen dus op 31 december een stuk lager is. 

Is hier een 'oplossing' voor? Als ik het 1 dag later had overgeboekt, was er geen probleem geweest. Zelf ben ik van mening dat ik kan aantonen dat op 31 december (vóór de overboeking) mijn ondernemingsvermogen nog wel degelijk hoog genoeg was, maar de jaaropgaaf van de bank (en de gegevens die de Belastingdienst automatisch invult in de aangifte) geven natuurlijk een andere indruk. 

(Ik heb ook ergens gelezen dat je eenmalig meer FOR mag toevoegen dan de stand van je ondernemingsvermogen, als je daarna weer kunt aantonen dat je ondernemingsvermogen gestegen/op peil is. Dus dat het vermogen in principe geen probleem is. Maar ik vraag me af of dit juist is, de Belastingdienst wist daar niks van af.)

Ik ben benieuwd naar reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.