• 0

Contract ontbinden na overname onderneming

In 2018 hebben we een bedrijf overgenomen. Niet elke leverancier heeft hiervoor nieuwe contracten aangeboden.
Nu willen wij per april 2020 een nieuw planningssysteem gaan gebruiken en heb ik de oude leverancier een mail gestuurd en aangegeven de samenwerking te beeindigen.
Nu geven zij aan dat we minimaal een jaar opzegtermijn hebben.

 

Deze afspraken hebben ze met de oude eigenaar gemaakt en hebben wij niet getekend. Sterker nog: het contract hebben wij niet eens. Dat beaamde zij ook want een mail van de oude eigenaar was voor hun voldoende. En omdat wij elke maand betalen zagen zij de noodzaak er niet van in om een nieuw contract bij ons voor te leggen.

 

Kan een bedrijf dan toch ons verplichten om nog een jaar door te betalen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zie ook dit recente topic:

Even advocaat van je duivel want je argumenten vind ik niet zo strerk:

 

43 minuten geleden, Leen1967 zei:

Niet elke leverancier heeft hiervoor nieuwe contracten aangeboden.

Heb jij wel actief gevraagd? Jij hebt ook een verantwoordelijkheid. Sowieso wil je toch je eigen administratie op orde hebben?

 

43 minuten geleden, Leen1967 zei:

Deze afspraken hebben ze met de oude eigenaar gemaakt en hebben wij niet getekend.

Dat zal wel voor meer dingen gelden als je een bedrijf overneemt...

 

44 minuten geleden, Leen1967 zei:

Sterker nog: het contract hebben wij niet eens. Dat beaamde zij ook want een mail van de oude eigenaar was voor hun voldoende. En omdat wij elke maand betalen zagen zij de noodzaak er niet van in om een nieuw contract bij ons voor te leggen.

Dus je hebt actief betaald voor iets waarvan je het contract niet had?

 

46 minuten geleden, Leen1967 zei:

Nu willen wij per april 2020 een nieuw planningssysteem gaan gebruiken

Dan zeg je dus eigenlijk dat je van een contract af wilt, waarvoor je actief betaald, waarvan je wist dat je het contract zelf niet had en je hebt zelf niet de moeite genomen om het administratief recht te zetten.

Dat klinkt wel een beetje krom. Nu gebruik je een incomplete administratie (van jezelf) als argument om er vanaf te komen?

 

Link naar reactie
  • 0

Het klopt dat wat dat betreft de administratie niet sterk is. We zijn nu ook de contracten map aan het nalopen.

 

Maar het systeem wat we hebben overgenomen was ook altijd prima, daarom hebben wij er ook voor betaald maar omdat we aan het groeien zijn, hebben we een completer systeem nodig.

Het systeem wat wij gebruikte kon je alleen handmatig de facturen erin zetten. Heel basic.

Het systeem wat we willen gaan gebruiken, maakt meteen van de orders de facturen en worden dan door doorgezet naar de klanten. Daarnaast kun je in het nieuwe systeem meteen je inkomsten en uitgaven bekijken. Dat gaat veel tijd schelen en het is ook veel overzichtelijker.  

 

Voor de contracten die wij in de laatste maanden hebben opgezegd zit een maximale opzegtermijn van 3 maanden. Dat vind ik ook schappelijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is de rechtsvorm? Bij een BV is het bedrijf namelijk de rechtspersoon waarmee het contract is afgesloten, dus niet de oude eigenaar. Bij een eenmanszaak of VOF is het contract wel met de eigenaar afgesloten, dan zou je er wellicht onderuit kunnen. Maar als je al een hele tijd gewoon betaalt kan ik me voorstellen dat je ook de plichten automatisch overneemt. 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

We zijn een BV maar we zijn wel een nieuw bedrijf.

In mijn eerste berichtje heb ik het niet zo duidelijk vermeld maar wij hebben alleen het pand overgenomen. Hele andere bedrijfsnaam, andere klanten maar wel dezelfde sector.

 

Maar ondertussen is er mailcontact heen en weer geweest en hebben we de contracten mogen inzien van de oude eigenaar. Daar stond 3 maanden in (in 2007 getekend). En dat is nu ook onze einddatum, want dat vonden wij ook schappelijk.

 

Dank jullie wel voor de reacties.

aangepast door Leen1967
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.