• 0

Wie heeft de zibb handleiding (voorheen starters vragen)

Hallo,

 

Ik sta op het punt een eenmanszaakje te beginnen en zit met een aantal vragen,

 

Waar ik op het internet geen antwoord op kan vinden. Ik zal ze zo duidelijk mogelijk proberen te stellen. Om de vragen te ondersteunen zal ik eerst even kort mijn situatie schetsen.

 

Ik ben een 20 jarige student multimedia vormgeven, in de afgelopen drie jaar heb ik zo nu en dan een vormgeving klusje gedaan voor kleine bedrijfjes.

Deze bedrijfjes hebben van mij iedere keer een factuur gehad voor het geen ik gedaan heb. Op deze facturen staat geen 19% BTW gerekend. Omdat ik deze niet mag rekenen als particulier zijnde.

 

In 2003 ben ik bij de starters dag van de K.v.K. geweest en heb toen gevraagd bij de belastingdienst of dit zo mocht. Dat was geen probleem. Zolang ik dus maar niet BTW ging rekenen. Wel werd er geadviseerd om alles netjes de administreren zodat als de belastingdienst toch geld wilde zien ik netjes kon aantonen wat ik dan verdient zou hebben.

 

In die 2 a 3 jaar tijd inmiddels een aantal facturen verstuurd. Hiermee heb ik in totaal 6300 euro op mijn rekening bijgeschreven gekregen. Het meeste van dit geld heb ik in der loop der tijd ook weer uit gegeven.

 

Nu heb ik dus 6300 euro verdient, maar ik heb nog nooit een aangifte gedaan bij de belastingdienst. Ook niet privé of iets dergelijks. Ik heb dus echt nog nooit een aangifte gedaan zoals bijv. Voor de inkomsten belasting. Ook heb ik nog nooit een TJ biljet ingevuld. Echt helemaal nooit iets met de belastingdienst gedaan.

 

Ook heb ik hiernaast nog andere inkomsten, zo ontvang ik studie financiering en heb ik nog een bijbaantje.

 

Nu wil ik dus een K.v.K. nummer aanvragen en het liefst een BTW nummer

En blijven er bij mij deze vragen over.

 

Maar nu vraag ik mij af hoe het gaat met het geld ik dus in het ‘verleden’ heb verdient, die 6300 euro. In die tijd heb ik ook kosten gemaakt, dus het is niet 6300 euro winst. Gaat hier ineens een boete over komen of iets dergelijks, of is het gewoon toegestaan om in 3 jaar tijd zoveel geld ‘zwart’ te verdienen?

 

Ook vraag ik mij af hoe het straks gaat met de belasting aangifte, ben ik niet ineens 33% inkomsten belasting kwijt van het geld dat ik verdient heb met mijn bijbaantje en mijn eigen bedrijfje? Moet ik niet ineens ontzettend veel geld afstaan?

 

Ook ben ik benieuwd naar het verhaal omtrent het ziekenfonds. Voor mijn studie financiering moet ik mijzelf particulier verzekeren. Dit heb ik dus ook gedaan, nou lees ik net op de site van de belastingdienst dat je in sommige gevallen verplicht in het ziekenfonds zou moeten? Hoe zit dit? Of hoef ik mij daar geen zorgen over te maken gezien het feit er binnenkort een nieuwe ziektekostenverzekering is.

 

Is het van belang een zakelijk rekening nummer te hebben? Of kan ik gewoon een simpele betaalrekening alleen gebruiken voor zakelijke transacties. Dat heb ik nu eigenlijk zo geregeld. Ik heb een betaalrekening waar mijn studie financiering + loon van mijn bijbaantje binnenkomt en een rekening voor al die klusjes.

 

Tot slot een kort advies over de boekhouding.

Mijn idee is om dit zelf te doen met wat ondersteuning van iemand met wat meer ervaring. Dit omdat de cijfertjes mij ook gewoon veel interesseren en het mij leuk lijkt om te doen. Nu is mijn vraag hoe te doen, handmatig of met de computer.

Het gaat denk ik om +/- 25 ‘inkomsten’ facturen per jaar en +/- 20 ‘uitgaven’ facturen per jaar. Ik werk op een apple, daar is wel software voor te vinden, maar niet echt iets waar ik gelijk happy mee ben. Ik zou denken dat het met de hand nog prima te doen is?

 

Heel erg bedankt alvast voor alle info.

Hopelijk zijn mijn vragen een beetje duidelijk.

Een deel van mijn vragen is een beetje gebaseerd op angst, ik zou het zo onozel vinden als ik ineens heel veel geld moet betalen aan de belasting dienst, terwijl ik ditzelfde geld eigenlijk ook alleen maar heb uitgegeven aan een computer, printer etc. Etc. Allemaal dingen ten behoeven van mijn werkzaamheden

 

Zo, dat is een hele waslijst.

:)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die verdiensten uit het verleden had je moeten opgeven als inkomsten uit overige activiteiten, maar dat heb je niet gedaan aangezien je geen belastingaangiftes hebt ingevuld.

 

Eigenlijk had het wel gemoeten, maar ik vraag me af of het echt een groot probleem is; als je alleen studiefinanciering als inkomstenbron hebt was het vast niet boven de heffingskorting uitgekomen.... dwz. dat aangifte doen niet had geleid tot het moeten betalen van belasting.

 

De kosten die je gemaakt hebt kun je waarschijnlijk niet meer aftrekken, afgezien van zeer recente uitgaves die je wellicht nog als aanloopkosten voor je nieuwe bedrijf kan opvoeren.

 

Ook vraag ik mij af hoe het straks gaat met de belasting aangifte, ben ik niet ineens 33% inkomsten belasting kwijt van het geld dat ik verdient heb met mijn bijbaantje en mijn eigen bedrijfje? Moet ik niet ineens ontzettend veel geld afstaan?

 

Als je nu start met het bedrijf krijg je niet opeens een aanslag over wat bijklussen in de afgelopen 3 jaar. Uiteraard moet je wel belasting betalen over het geld dat je vanaf nu gaat verdienen.

 

Je zou eventueel wel een naheffing/boete kunnen krijgen vanwege de niet-betaalde belasting in het verleden, maar daarop heeft het al dan niet starten van een bedrijf geen invloed.

Link naar reactie
  • 0
ik zou het zo onozel vinden als ik ineens heel veel geld moet betalen aan de belastingdienst, terwijl ik ditzelfde geld eigenlijk ook alleen maar heb uitgegeven aan een computer, printer etc. Etc. Allemaal dingen ten behoeven van mijn werkzaamheden

 

Als je dat met een administratie kunt aantonen dan is het misschien wijs om schoon schip te maken. Als je het netjes had gedaan dan had je namelijk helemaal geen belasting hoeven te betalen (met een paar mitsen en maren). De inkomsten vallen onder " inkomsten uit overige werkzaamheden", maar daarbij mag je de gemaakte kosten aftrekken. Als omzet - kosten dicht bij 0 ligt, dan draagt het niet bij aan je belastbaar inkomen.

Zie http://www.belastingdienst.nl/aangifte/aangifte-59.html

 

Ik zou een soort driejaarrekening maken en een brief sturen naar de belastingdienst waarin je zegt dat je als particulier en student je verplichtingen niet goed kende, maar nu je je als ondernemer aan het oriënteren bent door hebt gekregen hoe het werkt. Je zou eerst even (al dan niet anoniem) kunnen bellen met de belastingdienst om te vragen hoe je dit het beste kunt oplossen.

 

Dan kun je daarna met een gerust hart door met je bedrijf, zonder nog 7 jaar met het idee te leven dat de belastingdienst elk moment een inval kan doen in je hoofdkantoor en alle filialen.

Link naar reactie
  • 0

ik zou die inkomsten/uitgaven uit het verleden geheel vergeten en je op de toekomst richten. De belastingdienst heeft in jouw geval geen enkele reden nog in de historie te gaan spitten.

 

Start je bedrijfje, schrijf je in bij de kvk, vraag een btw-nummer aan bij de belastingdienst, wacht voor de ziektekosten even op de brochure van de overheid, die in september bij ons allen in de brievenbus valt.

 

Succes én plezier!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Oke, bedankt voor de antwoorden.

Ik denk dat ik maar laat voor wat het is en begin met het echt starten.

 

Nu heb ik alleen nog een vraagje, heeft iemand een excel bestand template achtig iets, wat erg aan te bevelen is?

 

Ik heb hier op het forum al zitten zoeken en kom die van Microsoft tegen en eentje van zibb.nl.Volgens mij zijn deze iets te standaard.

Heeft iemand hier een versie waar je gemakkelijk mee werkt en bereid deze even op de mail te doen?

 

Bijvoorbaat dank maar weer

Link naar reactie
  • 0

ik heb nog eens goed dat bestandje op zibb.nl bekeken en dat is voor mij in het begin voor de 'boekhouding' genoeg.

 

Het is iets waar ik wel mee denk te kunnen werken, in de tussen tijd kan ik nog eens opzoek gaan naar een goed boek over boekhouden en de belastingdienst en mijzelf er eens goed in verdiepen.

 

Maar nu ben ik alleen nog opzoek naar een facturatie systeempje in excel. Die van Microsoft doet eigenlijk alles wel wat ik wil maar ik vind het zo'n choas document :D. Had eigenlijk gehoopt dat iemand zoiets ter beschikking wilde stellen.

 

Dingen die ik er in zou willen hebben:

 

Status van de factuur, voldaan of niet.

Klant gegevens

Automatische nummering van facturen en klanten

Automatisch opzoeken van gegevens, dus als ik een klant nummer invul dat het adres er vanzelf bij komt.

 

Eigenlijk dus een beetje hetzelfde als de microsoft sheet alleen dan iets overzichtelijker. Ik heb het gevoel dat het aanpassen in microsoft naar een fatsoenlijke factuuur mij niet echt gaat lukken.

 

Bedankt maar weer.

Link naar reactie
  • 0

 

EDIT: titel gewijzigd, omdat ik opzoek ben naar het handleiding bestand van de zibb.nl excel sheet. Oftewel het word document, als ik deze probeer te downloaden komt hij niet verder.

 

Ook ben ik nog steeds opzoek naar een simpel factuur sheetje in excel, het liefst met klant gegevens en een overzicht van de facturen met hun status.

 

Thanks

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.