jasperj

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Male

jasperj's trofeeën

  1. Ik ben ook bezig met de IB aangifte. Echter heb ik vrij weinig verdient dit jaar omdat ik full time gewerkt heb. Nu heb ik wel kvk etc. maar ben voor de IB geen ondernemer. Dus het resultaat valt onder inkomsten overige werkzaamheden. De inkomsten min de uitgaven komen voor 2006 op €3034,- Voor de rest woon ik nog thuis en kan niets aftrekken. Over dit bedrag moet ik volgens het aangifte programma €580 IB betalen en ook nog eens €133 bijdrage aan de Zorgverzekeringswet. Het klopt dat ik voor dit bedrag al zoveel moet betalen? Ik had het idee dat je een belastingvrije voet had voor overige inkomsten ofzo. Of gaat dat over de totale inkomsten? Bij mijn baas heb ik namelijk ook een bijdrage betaalt voor de Zorgverzekeringswet en tevens ook al IB. Ik hoor graag of het allemaal klopt.. Werk nog steeds full time, maar heb voor het eigenbedrijfje dit jaar alleen al meer verdient dan geheel vorig jaar! Gelukkig maar.
  2. EDIT: titel gewijzigd, omdat ik opzoek ben naar het handleiding bestand van de zibb.nl excel sheet. Oftewel het word document, als ik deze probeer te downloaden komt hij niet verder. Ook ben ik nog steeds opzoek naar een simpel factuur sheetje in excel, het liefst met klant gegevens en een overzicht van de facturen met hun status. Thanks
  3. ik heb nog eens goed dat bestandje op zibb.nl bekeken en dat is voor mij in het begin voor de 'boekhouding' genoeg. Het is iets waar ik wel mee denk te kunnen werken, in de tussen tijd kan ik nog eens opzoek gaan naar een goed boek over boekhouden en de belastingdienst en mijzelf er eens goed in verdiepen. Maar nu ben ik alleen nog opzoek naar een facturatie systeempje in excel. Die van Microsoft doet eigenlijk alles wel wat ik wil maar ik vind het zo'n choas document :D. Had eigenlijk gehoopt dat iemand zoiets ter beschikking wilde stellen. Dingen die ik er in zou willen hebben: Status van de factuur, voldaan of niet. Klant gegevens Automatische nummering van facturen en klanten Automatisch opzoeken van gegevens, dus als ik een klant nummer invul dat het adres er vanzelf bij komt. Eigenlijk dus een beetje hetzelfde als de microsoft sheet alleen dan iets overzichtelijker. Ik heb het gevoel dat het aanpassen in microsoft naar een fatsoenlijke factuuur mij niet echt gaat lukken. Bedankt maar weer.
  4. Oke, bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat ik maar laat voor wat het is en begin met het echt starten. Nu heb ik alleen nog een vraagje, heeft iemand een excel bestand template achtig iets, wat erg aan te bevelen is? Ik heb hier op het forum al zitten zoeken en kom die van Microsoft tegen en eentje van zibb.nl.Volgens mij zijn deze iets te standaard. Heeft iemand hier een versie waar je gemakkelijk mee werkt en bereid deze even op de mail te doen? Bijvoorbaat dank maar weer
  5. Hallo, Ik sta op het punt een eenmanszaakje te beginnen en zit met een aantal vragen, Waar ik op het internet geen antwoord op kan vinden. Ik zal ze zo duidelijk mogelijk proberen te stellen. Om de vragen te ondersteunen zal ik eerst even kort mijn situatie schetsen. Ik ben een 20 jarige student multimedia vormgeven, in de afgelopen drie jaar heb ik zo nu en dan een vormgeving klusje gedaan voor kleine bedrijfjes. Deze bedrijfjes hebben van mij iedere keer een factuur gehad voor het geen ik gedaan heb. Op deze facturen staat geen 19% BTW gerekend. Omdat ik deze niet mag rekenen als particulier zijnde. In 2003 ben ik bij de starters dag van de K.v.K. geweest en heb toen gevraagd bij de belastingdienst of dit zo mocht. Dat was geen probleem. Zolang ik dus maar niet BTW ging rekenen. Wel werd er geadviseerd om alles netjes de administreren zodat als de belastingdienst toch geld wilde zien ik netjes kon aantonen wat ik dan verdient zou hebben. In die 2 a 3 jaar tijd inmiddels een aantal facturen verstuurd. Hiermee heb ik in totaal 6300 euro op mijn rekening bijgeschreven gekregen. Het meeste van dit geld heb ik in der loop der tijd ook weer uit gegeven. Nu heb ik dus 6300 euro verdient, maar ik heb nog nooit een aangifte gedaan bij de belastingdienst. Ook niet privé of iets dergelijks. Ik heb dus echt nog nooit een aangifte gedaan zoals bijv. Voor de inkomsten belasting. Ook heb ik nog nooit een TJ biljet ingevuld. Echt helemaal nooit iets met de belastingdienst gedaan. Ook heb ik hiernaast nog andere inkomsten, zo ontvang ik studie financiering en heb ik nog een bijbaantje. Nu wil ik dus een K.v.K. nummer aanvragen en het liefst een BTW nummer En blijven er bij mij deze vragen over. Maar nu vraag ik mij af hoe het gaat met het geld ik dus in het ‘verleden’ heb verdient, die 6300 euro. In die tijd heb ik ook kosten gemaakt, dus het is niet 6300 euro winst. Gaat hier ineens een boete over komen of iets dergelijks, of is het gewoon toegestaan om in 3 jaar tijd zoveel geld ‘zwart’ te verdienen? Ook vraag ik mij af hoe het straks gaat met de belasting aangifte, ben ik niet ineens 33% inkomsten belasting kwijt van het geld dat ik verdient heb met mijn bijbaantje en mijn eigen bedrijfje? Moet ik niet ineens ontzettend veel geld afstaan? Ook ben ik benieuwd naar het verhaal omtrent het ziekenfonds. Voor mijn studie financiering moet ik mijzelf particulier verzekeren. Dit heb ik dus ook gedaan, nou lees ik net op de site van de belastingdienst dat je in sommige gevallen verplicht in het ziekenfonds zou moeten? Hoe zit dit? Of hoef ik mij daar geen zorgen over te maken gezien het feit er binnenkort een nieuwe ziektekostenverzekering is. Is het van belang een zakelijk rekening nummer te hebben? Of kan ik gewoon een simpele betaalrekening alleen gebruiken voor zakelijke transacties. Dat heb ik nu eigenlijk zo geregeld. Ik heb een betaalrekening waar mijn studie financiering + loon van mijn bijbaantje binnenkomt en een rekening voor al die klusjes. Tot slot een kort advies over de boekhouding. Mijn idee is om dit zelf te doen met wat ondersteuning van iemand met wat meer ervaring. Dit omdat de cijfertjes mij ook gewoon veel interesseren en het mij leuk lijkt om te doen. Nu is mijn vraag hoe te doen, handmatig of met de computer. Het gaat denk ik om +/- 25 ‘inkomsten’ facturen per jaar en +/- 20 ‘uitgaven’ facturen per jaar. Ik werk op een apple, daar is wel software voor te vinden, maar niet echt iets waar ik gelijk happy mee ben. Ik zou denken dat het met de hand nog prima te doen is? Heel erg bedankt alvast voor alle info. Hopelijk zijn mijn vragen een beetje duidelijk. Een deel van mijn vragen is een beetje gebaseerd op angst, ik zou het zo onozel vinden als ik ineens heel veel geld moet betalen aan de belasting dienst, terwijl ik ditzelfde geld eigenlijk ook alleen maar heb uitgegeven aan een computer, printer etc. Etc. Allemaal dingen ten behoeven van mijn werkzaamheden Zo, dat is een hele waslijst. :)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.