• 0

Van EZ naar BV - Ondernemersrecht - Fraude?!

(aangepast)

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier.

Ik heb een kleine reisorganisatie (als eenmanszaak). Nu heb ik mij vorig jaar verdiept in het omzetten naar een BV.

Dit was vorig jaar nog niet interessant voor mij (fiscaal gezien).

Nu wilde ik per 1-1-2020 de omzetting doen en heb hiervoor bij de notaris en boekhouder alles opgestart.

Toen kwam de coronacrisis.

 

Ik heb mijn reis (ik ga 1x per jaar met een kleine club op natuurreis) moeten verplaatsen naar volgend jaar.
Ik ga in lijn met hetgeen het Ministerie gedoogd, de ACM heeft goedgekeurd en de reisbranche heeft ontwikkeld, een coronoavoucher gebruiken voor al mijn deelnemers.

 

Allemaal prima.

 

Maar.

 

Nu wil ik dus met terugwerkende kracht per 1-1-2020 mijn EZ omzetten naar een BV.

Alle deelnemers van de reis hebben in 2019 geboekt onder mijn Eenmanszaak.

 

Ik ga de coronavoucher aanbieden, maar dan worden ze aangeboden onder mij BV. 
Echter ben ik formeel de overeenkomst aangegaan onder mijn EZ.

 

Wat kan ik hier juridisch mee?

Mag ik ze 'gewoon' onder mijn BV uitgeven (als een soort waardebon. Het bedrag is immers al betaald). De EZ is geruisloos omgezet naar de BV (althans, bijna).

Moet ik mensen officieel laten annuleren, dus dan vervalt de overeenkomst op de EZ en dan de voucher uitgeven onder de BV (nieuwe overeenkomst)? Of is dit een soort fraude?

 

Dank alvast

aangepast door E. de Beer
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Nee dat is geen fraude. Wel kun je het beste je klanten duidelijk informeren over de contract overname en ze een mogelijkheid laten te ontbinden. Met de BV heb je beperkte aansprakelijkheid, en mogelijk is dat iets waar je klant niet akkoord mee wilt gaan. 

 

Hier een artikel dat uitlegt waarom contract overname van EZ naar BV niet vanzelfsprekend is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.