Ik heb als zzp-er in 2019 een youngtimer gekocht die ik in 2019 eigenlijk nauwelijks zakelijk heb gebruikt. Nu wil ik die toch direct zakelijk opvoeren op de IB-aangifte over 2019 aangezien ik hem dit jaar en naar verwachting de komende jaren wel vooral zakelijk gebruik. Nu zit ik met de vraag hoe om te gaan met het begrip 'excessief privegebruik'. Ik heb hierover het forum al helemaal afgestruind maar kom er net niet helemaal uit. Hopelijk kan iemand enige duidelijkheid scheppen.
Aanschafprijs 4000, restwaarde 1000, jaarlijkse afschrijving 600. Overige kosten over 2019 zijn 4100 (MRB, onderhoud, brandstof, verzekering). Als ik er vanuit ga dat de dagwaarde gelijk is aan de aanschafprijs, dan zou de bijtelling 35% van 4000 = 1400 zijn in het geval er geen sprake zou zijn van excessief privegebruik.
Vragen:
De kosten van het privegebruik zijn dus 4700. Betekent dat dat in dit duidelijke geval van excessief privegebruik de bijtelling dan ook inderdaad 4700 moet zijn? Met andere woorden, wordt het begrip 'percentage van de dagwaarde' dan volledig losgelaten?
Stel je voor dat in 2019 60% van de kilometers voor privedoeleinden waren geweest, dan zouden de kosten van het privegenot dus 2820 zijn geweest en dus nog steeds ruim hoger dan de 35% youngtimerbijtelling. Zou in dat geval de bijtelling toch slechts die 35% (= 1400) zijn? Gezien de bovenstaande parameters, wat zou het 'omslagpunt' zijn vanaf waar je van excessief privegebruik moet spreken? Ik heb gelezen dat er geen specifiek omslagpuntpercentage bestaat, maar ik ben dan toch benieuwd hoe ik dit zelf moet bepalen bij het invullen van de IB-aangifte.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
frankadam
frankadam
Goedemorgen experts,
Ik heb als zzp-er in 2019 een youngtimer gekocht die ik in 2019 eigenlijk nauwelijks zakelijk heb gebruikt. Nu wil ik die toch direct zakelijk opvoeren op de IB-aangifte over 2019 aangezien ik hem dit jaar en naar verwachting de komende jaren wel vooral zakelijk gebruik. Nu zit ik met de vraag hoe om te gaan met het begrip 'excessief privegebruik'. Ik heb hierover het forum al helemaal afgestruind maar kom er net niet helemaal uit. Hopelijk kan iemand enige duidelijkheid scheppen.
Aanschafprijs 4000, restwaarde 1000, jaarlijkse afschrijving 600. Overige kosten over 2019 zijn 4100 (MRB, onderhoud, brandstof, verzekering). Als ik er vanuit ga dat de dagwaarde gelijk is aan de aanschafprijs, dan zou de bijtelling 35% van 4000 = 1400 zijn in het geval er geen sprake zou zijn van excessief privegebruik.
Vragen:
Groet,
Frank
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/64864-excessief-privegebruik-youngtimer/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag