• 0

productontwikkeling

Beste bezoekers,

 

Ik loop al een tijdje rond met een idee voor een nieuw product. Hiervan heb ik al een prototype maar het product is nog niet voor de volle 100% naar mijn wens. Nu wil ik er graag iemand naar laten kijken die ervaring heeft met het doorontwikkelen van producten. Nu is het zo dat ik op dit moment nog steeds studeer en dus heb ik niet al te veel financiele mogelijkheden en dus is mijn vraag hoe ik dit zo goedkoop mogelijk kan aanpakken?

 

Met vriendelijke groet,

 

Gijs

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn verschillende partijen op dit forum aktief die je daarbij kunnen helpen ;).

naar mijn idee is het belangrijkste dat je een geheimhoudingsverklaring in laat vullen alvorens je een marktpartij teveel weggeeft van je idee.

 

Onderstaande tekst kwam ik tegen op www.syntens.nl

 

U heeft het opeens! De juiste oplossing voor een probleem. Maar bent u de eerste die deze uitvinding bedenkt? Of zijn anderen u al voorgegaan? Bij het Octrooicentrum Nederland kunt u onderzoek laten doen naar het bestaansrecht van uw uitvinding.

 

Stand van de techniek

Om de vraag te beantwoorden of iets nieuw is, wordt er vaak onderzoek gedaan. Dat heet dan "een onderzoek naar de stand van de techniek". In feite wordt er dan onderzocht of de techniek niet op een of andere manier al in de openbaarheid is gekomen. Voor een groot gedeelte wordt dit onderzoek uitgevoerd in de octrooiliteratuur, omdat daarin 98% van de technieken wordt vastgelegd. Wilt u zekerheid dan is een nieuwheidsonderzoek uitgevoerd door het Octrooicentrum Nederland een meer betrouwbaar rapport.

 

Octrooiverlening

Als u uitvinding nieuw blijkt te zijn kunt u overwegen deze te octrooieren. Om voor octrooiverlening in Nederland in aanmerking te komen moet een uitvinding aan drie inhoudelijke eisen voldoen:

 

Nieuwheid: Het product of proces mag vóór de datum van indiening van de octrooi-aanvraag nergens ter wereld openbaar bekend zijn, ook niet door toedoen van de uitvinder zelf (bijvoorbeeld door een bedrijfsbrochure of door een presentatie op een beurs).

Inventiviteit: de uitvinding mag voor de vakman niet voor de hand liggen.

Industriële toepasbaarheid: de uitvinding moet gaan over een technisch aantoonbaar functionerend product of productieproces.

Diensten, natuurwetenschappelijke theorieën, rekenmethoden, ideeën zonder concrete uitwerking en esthetische vormgevingen, zijn bijvoorbeeld niet door een octrooi te beschermen. Daarop kunnen wel andere beschermingsvormen van toepassing zijn, zoals het auteursrecht, het tekeningen- of modellenrecht of het merkenrecht.

 

Geheimhouding versus registratie versus octrooi

Veel ondernemers die hun ontwikkelingen willen beschermen, maken gebruik van geheimhoudingsverklaringen of registratie bij de belastingdienst of de notaris. Deze constructies worden wel eens gelijk gesteld aan octrooibescherming. Dat is ten onrechte.

De verschillen op een rij:

 

Geheimhouding: Het opleggen van een plicht tot geheimhouding (mondeling of schriftelijk) is in feite de afspraak tussen twee partijen. Deze afspraak is bindend voor de twee met name genoemde partijen, maar heeft geen werking tegenover andere partijen en levert geen rechten op. Mocht degene die geheimhouding heeft toegezegd deze afspraak schenden, dan is het aan de gedupeerde om te bewijzen welke kennis is overgedragen, dat de afspraak is geschonden en in welke mate. Dit alles zal in een gerechtelijke procedure aanhangig moeten worden gemaakt.

Registratie: Het registreren van tekeningen, prototypen, foto's, et cetera bij de belastingdienst of bij de notaris levert een bewijsstuk op dat men op die bewuste datum in het bezit was van de kennis. Dat blijkt uit de gedateerde stukken. Het is een bewijsstuk dat geen directe werking heeft tegenover andere partijen en waaraan men geen rechten kan ontlenen.

Octrooi: Het octrooi levert een recht op dat uitgeoefend kan worden tegenover elke andere partij die de in het octrooi omschreven rechten schendt. Het octrooi kent dus juridische rechtskracht die geheimhouding en registratie niet kennen.

Links

De Nederlandse Orde van Uitvinders (NOVU ) is de beroepsorganisatie van professioneel werkende uitvinders in Nederland. Deze organisatie komt op voor de belangen van uitvinders. Meer informatie op: www.novu.nl

 

Bron: website Nederlands Octrooibureau, www.bie.nl

 

 

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

Beste hgvantilburg,

 

Ook ik verwijs je door richting NOVU voor een second opinion.

Zij hebben dagelijks te maken met uitvinders die ondeersteuning of gewoon een opbouwende kritiek willen horen op hun plan.

 

Ik weet niet precies om wat voor product het gaat, maar pas op met het ontikkelen van het product naar 100%.

Vaak heeft de markt al genoeg aan 95%

Vooral die laatste 5% kan jaren duren.

Breng je het product op de markt dan ben je in staat aan de hand van terugkoppeling van klanten die 5% niet alleen sneller maar ook meer klantgericht in te vullen.

 

Wees verder voorzichtig met een NDA.

Je kunt beter niet meer vertellen aan een partij dan op dat moment noodzakelijk is.

Lees ook deze column.

En niet te vergeten de FAQ van het onderdeel IE op HigherLevel.

 

Heb je verder vragen schroom niet om die op dit forum te stellen.

Het aantal mensen met productontwikkelingservaring neemt aardig toe.

Maak daar gebruik van. ;)

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Beste bezoekers,

 

Bedankt voor jullie snelle reactie. Nu is het zo dat mijn product nieuw is en dat ik enkele weken geleden al gereed was voor productie. Maar toch lopen nu de twijfels op om het product te veranderen zodat het nog beter functioneerd. Helaas heb ik hier niet al teveel kennis van en dus ben ik op zoek naar bv een grafisch ontwerper of productontwikkelaar die het product kan verbeteren en vervolgens een prototype kan bouwen zodat ik het aan de hand van dit prototype kan laten produceren. Zoals al eerder vermeld heb ik niet al te veel financiele mogelijkheden en dus denk ik in de richting van een student die dit traject voor mij kan uitvoeren! Of hebben jullie nog suggesties?

 

MVG Gijs vd Ven

Link naar reactie
  • 0

Beste bezoekers,

 

Bedankt voor jullie snelle reactie. Nu is het zo dat mijn product nieuw is en dat ik enkele weken geleden al gereed was voor productie. Maar toch lopen nu de twijfels op om het product te veranderen zodat het nog beter functioneerd. Helaas heb ik hier niet al teveel kennis van en dus ben ik op zoek naar bv een grafisch ontwerper of productontwikkelaar die het product kan verbeteren en vervolgens een prototype kan bouwen zodat ik het aan de hand van dit prototype kan laten produceren. Zoals al eerder vermeld heb ik niet al te veel financiele mogelijkheden en dus denk ik in de richting van een student die dit traject voor mij kan uitvoeren! Of hebben jullie nog suggesties?

 

MVG Gijs vd Ven

 

Beste Gijs,

 

Er lijken wat tegenstrijdigheden in je post te staan.

Je hebt een product ontwikkeld maar je kunt het zelf niet verbeteren ?

Waar is dan de kennis waarmee je dit product gemaakt hebt ?

Verder geef je aan ondersteuning van een productontwikkelaar of een grafisch vormgever te willen.

Betekend dit dat vormgeving het belangrijkste is, en er geen technnissche kennis vereist is ?

Verder geef je aan dat jouw budgetten zeer beperkt zijn.

Dan wordt het moeilijk om een ontwikkelaar te vinden die dit werk voor jou gaat doen.

 

Misschien kun je aangeven wat voor soort vinding het is, je hoeft het natuurlijk niet op het forum te plaatsen, maar iets meer info over de doelgroep en het product die je voor ogen hebt is welkom.

 

Verder raad ik je aan, voor zover je dat al niet gedaan hebt, om een ondernemingsplan te schrijven.

Als je namelijk mensen wil interesseren om tijd,geld of kennis in jouw idee te stoppen, dan zul jetoch wat voorwerk moeten doen.

Heb je trouwens al octrooionderzoek gedaan of laten doen ?

 

Het lijkt misschien een wat negatieve post, maar zo is ie zeker niet bedoeld.

 

Succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.