• 0

CV en gevolmachtigde

Ik heb al eerder een draadje geopend over de CV. Ik heb een euro bv gestart en nu ben ik begonnen met werkzaamheden te verrichten. Ik ben zelf gevolmachtigde van de CV en de opfrachten worden door de CV aangenomen, maar door mij uitgevoerd. Nu had ik begrepen dat ik d.m.v. declaraties mijn loon te kunnen ontvangen. Nu begrijp ik echter een aantal dingen niet:

 

Als ik declareer als gevolmachtigde, moet ik me dan ook nog als eenmanszaak inschrijven bij de KvK (dan gaat er weer een hoop verloren van de werking van de euro bv).

 

Kan ik declareren zonder zelfstandig te worden. Maar ook weer zo dat ik niet in loondienst moet bij de CV, en aan al die werknemersverzekeringen vastzit.

 

Als ik op declaratiebasis werk, hoe krijg ik dan een verklaring verplicht ziekenfondsverzekering van de belastingdienst.

 

Ik heb diverse malen gebeld met de belastingdienst, maar die begrijpen het ook niet helemaal meer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Natuurlijk heb ik over de constructie geinformeerd en ben ik uitgebreid ingelicht. Alleen bij het belastingtechnisch en boekhoudkundig opzetten van het geheel loop ik tegen een muur. Accountant, belastingdienst, fiscalist en online adviseurs, kunnen mij geen duidelijk antwoord geven. Ten eerste vind ik dit zeer eigenaardig, ten tweede kan ik zo niet verder met het opzetten van het boekhoudkundig geheel (het bedrijf zelf loopt inmiddels als een trein).

 

Vandaar de vraag hier.

Link naar reactie
  • 0

Hierbij de info: KvK.nl

De commanditaire vennootschap is te zien als een bijzondere vorm van de VOF. Het verschil met de VOF is dat er twee soorten vennoten worden onderscheiden. Beherende vennoten en commanditaire of stille vennoten. De commanditaire of stille vennoten zijn slechts financieel betrokken. Zij mogen niet namens de CV naar buiten treden

Oprichtingsvereisten

Voor de oprichting van een commanditaire vennootschap is het niet verplicht om een vennootschapsakte op te stellen, de oprichting is vormvrij. Het is wel aan te raden om de afspraken tussen de vennoten schriftelijk vast te leggen. Hierbij moet, naast de zaken die in een VOF-contract worden geregeld, ook de winstverdeling tussen de beherende vennoten en de commanditaire vennoten worden vastgelegd. Bij het opstellen van de akte kan een accountant of een juridisch adviseur u behulpzaam zijn. Het is ook verstandig om de akte bij de notaris vast te leggen.

 

Inschrijving van de commanditaire vennootschap in het handelsregister is verplicht. Bij de inschrijving worden van de beherende vennoten de gebruikelijke gegevens opgenomen zoals naam, adres, woonplaats en dergelijke. Van de commanditaire vennoten worden niet de namen vermeld, wel hoeveel het er zijn en het bedrag van hun inbreng.

 

Aansprakelijkheid

Beherende vennoten zijn (evenals de vennoten van een VOF) met hun privé- vermogen voor 100% aansprakelijk als de vennootschap haar verplichtingen niet nakomt. Dit betekent dat als de CV failliet gaat, de beherend vennoot ook failliet gaat.

 

Dit geldt niet voor de commanditaire vennoten. Zij kunnen slechts het bedrag dat zij in de CV hebben gebracht, kwijtraken. Zodra de commanditaire vennoot echter namens de vennootschap naar buiten optreedt, wordt de commanditaire vennoot gezien als beherend vennoot en zo aansprakelijk met zijn gehele privé-vermogen.

 

Belastingen

Beherende vennoten betalen inkomstenbelasting over hun deel van de winst. Beherende vennoten worden in principe gezien als zelfstandig ondernemers en hebben daarom recht op een aantal belastingfaciliteiten zoals ondernemersaftrek, investeringsaftrek en de fiscale oudedagsvoorziening. Meer over belastingen vindt u in het onderdeel Starters.

 

Stille vennoten worden fiscaal niet gezien als ondernemer (zij zijn namelijk niet aansprakelijk voor schulden van de onderneming) en hebben dus geen recht op alle belastingvoordelen. Stille vennoten hebben echter wel recht op die voordelen die te maken hebben met investeringen (willekeurige afschrijving en investeringsaftrek).

 

Sociale zekerheid

Een beherend vennoot is geen werknemer en valt niet onder de werknemersverzekeringen. Zie voor de vrijwillige verzekeringen het artikel over de eenmanszaak.

 

De commanditaire vennoot wordt voor de sociale verzekeringswetgeving vanzelfsprekend niet als werknemer van de CV gezien.

 

Continuïteit/Bedrijfsopvolging

Volgens de wet eindigt de CV als één van de vennoten uittreedt of overlijdt. Om het voortbestaan van de vennootschap veilig te stellen, kunnen er in het CV-contract regelingen worden opgenomen die het de overblijvende vennoot of vennoten mogelijk maken de CV (al dan niet met een nieuwe vennoot) voort te zetten.

 

Ergo: je bent beherend vennoot

sux6

 

Link naar reactie
  • 0

 

Geef eens wat meer info over de constructie.....is het zo dat de Ltd als beherend vennoot optreedt en een derde als commandiet, dan is het mogelijk dat de CV fiscaal wordt behandeld als zijnde een reguliere BV. Hiervoor kun je in contact treden met de inspecteur. Wat is het antwoord van diegene die je deze constructie heeft geadviseerd? Het is namelijk een wezenlijk verschil of je als IB ondernemer of "werknemer" van een rechtspersoon wordt gezien.

 

Succes

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

De ltd. is inderdaad de beherend vennoot. Een derde is commandiet voor een luttle bedrag. De contructie adviseur spreek ik morgen. deze heeft uitgelegd dat het een gelijkstelling is met een Nederlandse BV. Ik heb zelf de keuze dat ik een werknemer kan worden van deze constructie, maar daar zijn de baten nog te weinig voor. Ik wil niet vastzitten aan alle werknemers verzekeringen. Als ik declareer aan de CV, dan zal ik waarschijnlijk als zelfstandige moeten worden ingeschreven???? ???

 

Aangezien er in de loop der tijd meer activiteiten in de constructie komen, wil ik de prive afscherming gestand houden. Echter, aangezien ik een groot deel van de werkzaamheden uitvoer, wil ik niet nog eens als zelfstandige in een eenmanszaak alsnog de risico's lopen.

 

Ik moet nog een afspraak maken met de belastingdienst. De vorige keer konden ze me geen duidelijk antwoord geven. Hoop dat het zo iets duidelijker is. Als ik meer hoor zal ik het hier posten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.