• 0

pedicure - bijverdienste of onderneming?

Mijn vriendin heeft een opleiding tot pedicure gedaan .

Nu voert ze dat beroep in de avond uren uit, voor de hobby zullen we maar zeggen .

Hoe gaat dat als je dat op wilt geven aan de belasting ?

Als je "zwart" werkt heb je altijd de kans een keer "gepakt" te worden door de belastingdienst .

Maar je mag een bepaald bedrag bijverdienen, kun je dit daar ook onder scharen ??

Wat ik me dus eigenlijk afvraag is of je je zo makkelijk kunt indekken?

Ik neem aan dat dan elke bouwvakker of kapster die "bijklust" het zo zou doen ??

Of moet je dan een hele administratie bijhouden ? en moet je dan een BTW nummer aanvragen ??

 

[titel toegespitst - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste ao1802,

 

Als je extra inkomsten hebt (naast je gewone werk) noemen ze dat Freelance inkomsten. Als je heel veel uren op die manier maakt en je hebt een hoge omzet, dan kan je door de belastingdienst als ondernemer aangemerkt worden.

 

Je moet die inkomsten in ieder geval gewoon opgeven aan de belastingdienst!

 

Laat je vriendin in ieder geval alle bonnen goed bewaren van alle kosten die ze maakt als pedicure. Die mag je dan weer aftrekken van de eventuele belasting die je moet betalen.

 

Groeten,

 

Niels28

Dununba percussieworkshops

www.dununba.nl

Barafoli - Afrikaanse percussieband

www.barafoli.nl

Link naar reactie
  • 0

Ok duidelijk .

Maar wat moet je dan doen ?

Moet je dan bonnetjes uitschrijven , die je moet kunnen overleggen ?

En kan ik dan ergens vinden waar die grens ligt van wat je voor freelance op kunt geven .

Want als je als ondernemer aangemerkt word komen er heel andere zaken aan de orde , toch ?

Alvast bedankt , groeten arne .

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb enige ervaring met de administratie van een pedicure. Gezien de kosten-opbrengstenverhouding ligt het voor de hand om altijd te proberen om als ondernemer te worden gezien. De kosten van een pedicure zijn relatief hoog: denk aan verbruiksmaterialen als messen en watten, pleister, verbanden maar ook aan sterilisatie van materialen.

 

De belastingdienst verwacht een kasboek en een agenda met afspraken bij de controle (als de pedicure met afspraken werkt).

Het kasboek is verplicht, de agenda is een pré voor zowel controle van het bedrag aan opbrengsten als eventueel het urencriterium.

Link naar reactie
  • 0

bel gewoon ff met de belastingsdienst!

ik weet niet precies waar de grens ligt,wanner het bijverdienste zijn,en wanneer je als ondernemer word gezien.

 

ik verkoop ruitersportartikelen via internet voor een ruitersportzaak hier in de buurt,(dit is geen supervetpot)en ik geef het op als verdiensten uit nevenarbied

Link naar reactie
  • 0

Hallo ao1802,

 

Ik vermoed dat je ernaast zit voor wat betreft de meeste bijklussende bouwvakkers en kapsters. Die werken zwart en hopen dat ze nooit worden gepakt.

 

Eerlijk duurt echter nog steeds het langst en is niet altijd het meest ongunstig. Daarnaast verdienen de meeste pedicures (helaas voor je vriendin) netto per uur dermate weinig dat de belasting die je vriendin eventueel zou moeten betalen, erg mee zal vallen.

 

Het bijhouden van een eenvoudige administratie en agenda zoals PeterD omschrijft is sowieso verstandig omdat dit je vriendin inzicht geeft in haar eigen inkomsten en uitgaven. Dan kan ze ook zien wat ze daadwerkelijk overhoudt.

 

Gezien de vermoedelijke omvang van de activiteiten van je vriendin kan ze wellicht worden vrijgesteld van de administratieve verplichtingen voor de BTW. Dat is echter niet altijd even gunstig. Ook kan het om andere redenen prettig zijn om door de Belastingdienst als ondernemer te worden aangemerkt. Ze mag dan bijv. ook de kosten van de opleiding aftrekken.

 

Of je vriendin als ondernemer kan worden aangemerkt is vooral afhankelijk van het aantal uren dat ze als pedicure werkt of gaat werken. Als dat voldoende is om als ondernemer te worden aangemerkt, kan ze gebruikmaken van allerlei fiscale voordelen.

Misschien dat je even kunt vermelden hoeveel uur per week je vriendin nu in totaal besteedt aan klanten bedienen, materialen regelen en andere bijbehorende werkzaamheden (las iets over steriliseren?)? En hoeveel uur per week ze daar in de toekomst maximaal aan wil besteden?

 

Dan kunnen wij je wellicht tips geven zodat jij je vriendin verder kunt helpen.

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ok , da's al wat duidelijker .

Voor nu is het nog niet aan de orde , ze doet het nu alleen een beetje met direkte familie , om het niet te verleren .

Het plan is dat ze minder kan gaan werken voor haar baas , en dan als aanvulling een klein praktijkje te beginnen , of ambulant te gaan werken .

Bijvoorbeeld als er kinderen komen o.i.d.

 

Ik vroeg me gewoon af waarom die mensen als bouwvakkers e.d. zwart werken , is het zo enorm omslachtig om het op te geven , of mag je niet veel bijverdienen zonder dat je veel belasting moet betalen ??

 

Hartstikke bedankt voor alle antwoorden , erg leerzaam .

Moet nog veel leren merk ik wel ......

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.