• 0

verzekerd of niet?

Afgelopen twee jaar was ik zowel in dienst bij een baas als eigen

ondernemer.

 

Nu ben ik sinds 1 september alleen nog eigen ondernemer.

In november moet ik geopereerd worden.

Nu betaal ik nog steeds sowieso mijn ziekenfondspremie aan mijn verzekeringsmaatschappij wat ik altijd gedaan heb.

Maar ben ik nu nog wel verzekerd? en krijg ik niet achteraf die torenhoge rekening van de operatie nu ik geen werkgever meer heb.

Enige wat ik wel meen te herinneren is dat ik elk jaar waz belasting moet betalen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Guru,

 

Je hebt het over 2 dingen:

 

Kosten van je ziekte

Binnen vier of zes (weet ik niet uit mijn hoofd) weken na je uitdiensttreding moet je bij je ziekenfonds regelen dat je verzekering wordt overgezet naar jou persoonlijk. Als jij ook voor de Belastingdienst al langer wordt aangemerkt als ondernemer is dat waarschijnlijk niet meer nodig en zal die ziekenhuisrekening wel gedekt zijn. Zeker weten doe je dat echter pas als je snel even je verzekeringsmaatschappij belt of een bezoekje brengt.

 

Inkomen tijdens je ziekteperiode

De WAZ was een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ondernemers, waar wij tot halverwege 2004 (?) premie voor betaalden. De verzekering is echter per 1 januari 2005 (ofzo) afgeschaft. Daarnaast dekte de WAZ sowieso de inkomensderving tijdens het eerste ziektejaar niet. Dus bij kort ziek zijn moest je dat als ondernemer al zelf regelen. Daarvoor had je eventueel zelf een arbeidsongeschiktheidsverzekering kunnen afsluiten.

Als je operatie zo is dat je meteen kunt doorwerken heb je hier uiteraard geen last van.

 

Je had overigens ook tot vier weken na je uitdiensttreding jezelf nog vrijwillig kunnen verzekeren bij het UWV (vrijwillige WAO), maar als je contract 1 september afliep ben je daarvoor nu net te laat.

 

In ieder geval succes gewenst met de operatie.

 

Karen

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.