• 0

Inkomsten uit overig werk- of niet?

Goedenavond forumleden,

 

Afgelopen weekend ben ik begonnen met het doen van mijn belastingaangifte. Hierbij ben ik echter op een probleem gestuit. De situatie is namelijk als volgt:

 

Afgelopen jaar heb ik een aantal werkzaamheden verricht als webdeveloper; ik heb bijgeklust aan een webshop. Hiervoor heb ik minder dan tienduizend euro in totaal gekregen. 

Op elke factuur die ik naar deze klant gestuurd heb, heb ik wel BTW gerekend. Deze heb ik, tezamen met de inkomstenbelasting op een aparte rekening gezet.

 

Nu zit ik in de knel met wat ik moet doen. Ik heb mezelf niet ingeschreven bij de KVK, aangezien ik niet van plan ben om structureel werkzaamheden naast mijn vaste baan uit te voeren.

Ik vermoed dat ik in de toekomst wel vaker van dit soort kleine werkzaamheden uit ga voeren, maar ik zal geen structurele 'freelancer' worden.

Ik was van plan om deze inkomsten in te dienen als "Inkomsten uit overig werk", echter weet ik niet zeker of dit zou volstaan. Daarnaast was ik van plan om een BTW nummer aan te vragen om alsnog de BTW af te dragen. Ik lees allerlei zaken over de KOR online en ik vraag me af of deze op mij van toepassing is. Op deze manier hoef ik de BTW niet af te dragen, toch? Daarnaast struggle ik of ik uberhaupt een KvK nummer aan moet vragen. 

 

Mijn vraag aan jullie is: Wat is de beste wijze om volledig belastingaangifte te doen? Moet ik in mijn situatie wel- of geen KvK nummer aanvragen? Of moet ik een BTW-nummer aanvragen, hier de BTW indienen en de rest van de bijverdiensten gewoon via "Overig werk" aangeven bij de belastingdienst?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Als ik me niet vergis, ben je verplicht btw die je als zodanig in rekening heb gebracht, af te dragen aan de belastingdienst. Dat zou je even moeten opzoeken.

 

Omdat je geen btw-nummer hebt, heb je ook geen geldige facturen gestuurd: de klant hoeft de btw daarvan niet te betalen. (Doet 'ie dat wel, dan kan de inspecteur bij een eventuele controle de facturen afkeuren en teveel ontvangen voorbelasting terugvorderen.)

 

Omzetbelasting en inkomstenbelasting staan los van elkaar: je kunt prima een ondernemer voor de een zijn en niet voor de ander. Wel btw afdragen, maar je inkomen opgeven als zijnde uit overig werk is dus goed mogelijk.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.