Heb je een webshop, run je een online verkoopplatform of verkoop je via social media? Dan krijg je vanaf mei 2022 te maken met een informatieplicht en nieuwe regels voor onder andere je reviews, prijzen, aanbiedingen en ‘gratis’ digitale diensten.
Vincent Romviel, jurist en beleidsadviseur van Thuiswinkel.org, is blij met de nieuwe richtlijn. “De regels uit de richtlijn passen bij de nieuwe, digitale ontwikkelingen en zorgen voor gelijke regels voor ondernemers op de Europese markt. Ze beschermen daarnaast de consument beter en versterken het vertrouwen van consumenten in online kopen.”
Je hoeft dan ook niet tot mei 2022 te wachten om te voldoen aan de aankomende regels. Je kunt je webwinkel of online marktplaats alvast inrichten volgens de nieuwe regels en je zo in positieve zin onderscheiden van je concurrenten. Je klanten hebben immers voordeel bij de nieuwe regelgeving, omdat zij veel meer weten over de manier waarop jij werkt.
Veranderingen/voorwaarden die er aan komen:
Reviews: Laat je op je webshop, social media of platform bij producten reviews en beoordelingen zien? Dan moet je daar vanaf 28 mei 2022 verplicht bij vermelden hoe je aan de referentie komt en of je daar voor betaald.
Gepersonaliseerd aanbod: je bent straks verplicht je klant hierover te informeren voordat hij iets koopt.
Prijsverminderingen: vanaf volgend jaar mag je geen ‘willekeurige’ prijs meer nemen als uitgangspunt voor het geven van korting.
‘Gratis’ online diensten: consumenten krijgen het recht om binnen 14 dagen zonder reden de gratis digitale dienst op te zeggen.
Online marktplaatsen: om aan de nieuwe richtlijnen te voldoen, moet je consumenten nog voordat zij iets kopen laten weten met wie zij rechtstreeks zakendoen.
Vergelijkingssites: je moet van tevoren aan klanten duidelijk maken welke elementen de uitkomst van een zoekopdracht bepalen
Zie voor meer informatie en uitleg over bovenstaande veranderingen de website info van KvK >>>
Op die pagina vind je ook informatie over de handhaving en sancties van de strengere regels.
Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !
Heb je een webshop, run je een online verkoopplatform of verkoop je via social media? Dan krijg je vanaf mei 2022 te maken met een informatieplicht en nieuwe regels voor onder andere je reviews, prijzen, aanbiedingen en ‘gratis’ digitale diensten.
Vincent Romviel, jurist en beleidsadviseur van Thuiswinkel.org, is blij met de nieuwe richtlijn. “De regels uit de richtlijn passen bij de nieuwe, digitale ontwikkelingen en zorgen voor gelijke regels voor ondernemers op de Europese markt. Ze beschermen daarnaast de consument beter en versterken het vertrouwen van consumenten in online kopen.”
Je hoeft dan ook niet tot mei 2022 te wachten om te voldoen aan de aankomende regels. Je kunt je webwinkel of online marktplaats alvast inrichten volgens de nieuwe regels en je zo in positieve zin onderscheiden van je concurrenten. Je klanten hebben immers voordeel bij de nieuwe regelgeving, omdat zij veel meer weten over de manier waarop jij werkt.
Veranderingen/voorwaarden die er aan komen:
Zie voor meer informatie en uitleg over bovenstaande veranderingen de website info van KvK >>>
Op die pagina vind je ook informatie over de handhaving en sancties van de strengere regels.
Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !
Link to post
Share on other sites