Met de huidige versoepelingen heb ik eindelijk (na 14 maanden) weer een bezoek kunnen brengen aan een klant. Omdat ik in de tussentijd ben geswitched van loondienst naar het werken vanuit een eigen BV zit ik nu met de volgende vraag.
Weet niet zeker of de vraag al een keer gesteld is, maar met zoeken vond ik alleen reis en verblijfskosten als kostenpost voor het bedrijf. In mijn situatie is het zo dat ik alle reiskosten door mag berekenen naar de (eind-)klant. Ik vraag van te voren toestemming voor de reis, voornamelijk vliegtuig en hotel, en achteraf stuur ik al mijn bonnen in die op basis van werkelijke kosten worden vergoed. Uiteindelijk betaald de klant alle kosten en heb ik het alleen maar voorgeschoten. Hoe moet ik dat in de administratie verwerken? Is dat gewoon een balanspost en mag ik de BTW buiten beschouwing laten OF moet ik alles boeken als kosten en het doorberekenen inboeken als opbrengsten? In dat laatste geval is het extra complex omdat ik een deel van de reis betaal in Nederland (taxi en vliegticket) , met nederlandse BTW, en een deel in het buitenland (hotel, taxi en eten) met de buitenlandse BTW. Prive voorschieten doe ik liever niet omdat het vaak meer dan EUR 1000 in de week kan zijn, maar daarmee hou ik het wel buiten de boekhouding.
Het gaat dus niet om kosten / opbrengsten maar puur over het voorschieten.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MGC1969
MGC1969
Met de huidige versoepelingen heb ik eindelijk (na 14 maanden) weer een bezoek kunnen brengen aan een klant. Omdat ik in de tussentijd ben geswitched van loondienst naar het werken vanuit een eigen BV zit ik nu met de volgende vraag.
Weet niet zeker of de vraag al een keer gesteld is, maar met zoeken vond ik alleen reis en verblijfskosten als kostenpost voor het bedrijf. In mijn situatie is het zo dat ik alle reiskosten door mag berekenen naar de (eind-)klant. Ik vraag van te voren toestemming voor de reis, voornamelijk vliegtuig en hotel, en achteraf stuur ik al mijn bonnen in die op basis van werkelijke kosten worden vergoed. Uiteindelijk betaald de klant alle kosten en heb ik het alleen maar voorgeschoten. Hoe moet ik dat in de administratie verwerken? Is dat gewoon een balanspost en mag ik de BTW buiten beschouwing laten OF moet ik alles boeken als kosten en het doorberekenen inboeken als opbrengsten? In dat laatste geval is het extra complex omdat ik een deel van de reis betaal in Nederland (taxi en vliegticket) , met nederlandse BTW, en een deel in het buitenland (hotel, taxi en eten) met de buitenlandse BTW. Prive voorschieten doe ik liever niet omdat het vaak meer dan EUR 1000 in de week kan zijn, maar daarmee hou ik het wel buiten de boekhouding.
Het gaat dus niet om kosten / opbrengsten maar puur over het voorschieten.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71849-reis-en-verblijfskosten-doorberekenen-aan-de-klant/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag