• 0

EMZ --> holding, terugwerkende kracht en geldinbreng

Ik ben nieuw op dit forum en al een hoop gelezen. Ik kan uiteraard de puzzel die ik momenteel heb volledig uitbesteden, maar ben iemand die het graag zelf ook snapt en doorgrond en ook leuk vind om uit te zoeken. Hopelijk kan ik via deze weg nog wat aanscherping krijgen op mijn ideeen! (hopelijk op de juiste plek gepost)

 

De situatie is als volgt. 

- Ik heb inmiddels twee jaar een eenmanszaak (EMZ). Deze is niet erg complex, ik maak alleen uren voor klanten en heb verder eigenlijk geen vaste activa. Wel een FOR opgebouwd. De balans is dus vrij 'leeg' en overzichtelijk. 

 

- Ik wil graag samen met een compagnon een nieuw bedrijf (NieuwBedrijf B.V.) opstarten, maar daarnaast mijn huidige werzaamheden ook doorzetten. De activiteiten hebben niks met elkaar te maken. 

- NieuwBedrijf B.V. heeft een sinificante initiele investering nodig . Dit zal voor een deel gebeuren door een banklening en een groot deel door mijzelf en mijn compagnon. 

 

Plan:

- Ik wil mijn EMZ omzetten naar een holding (Holding b.v.) + Werk b.v. (Werk b.v.). Holding b.v. wordt eigenaar van Werk b.v. en 50% eigenaar van NieuwBedrijf b.v. 

- Ik wil mijn EMZ geruisloos omzetten naar de Holding b.v. + Werk b.v. Dit lijkt mij de beste manier, omdat ik dit met terugwerkende kracht kan doen vanaf 01/01/2021 en dan dus mijzelf alleen een DGA salaris hoef te betalen en niet over de volledige winst het hoge belasting tarief te betalen. Ik kan dan namelijk de winst (na belasting) uit Werk b.v. naar Holding b.v. overmaken en deze in het bedrijf houden en  gebruiken om als eigen vermogen in NieuwBedrijf b.v. te storten of te lenen.  Als ik namelijk ruisend zou doen of EMZ zou staken, moet ik veel belastig betalen over de EMZ winst tot dan toe en het geld wordt dan prive  en moet dan weer een manier vinden om dat geld alsnog in de Holding b.v. te krijgen, maar dan heb ik veel minder geld tot mijn beschikking. 

- Daarnaast moet ik sowieso een deel van mijn prive vermogen in mijn Holding b.v. zien te krijgen en daarna weer doorsluizen naar de NieuwBedijf b.v.. Het lijkt mij de handigste manier om dit via een lening te doen aan Holding b.v., omdat ik het er dan ook weer gemakkelijk uit krijg. Rente kan ik dan als kosten in de Holding b.v. opvoeren, maar moet ik dan prive weer belasting over betalen. 

- Ik wil eerst concluderen dat dit de juiste structuur is, daarna moet ik nog uitzoeken hoeveel aandelen en tegen welke waarde ik opneem in de Holding b.v. en Werk b.v. Ik overzie nog niet goed wat daarin handig is. Bijvoorbeeld - ik zie geen reden om geld in Werk b.v. te houden, aagezien activieiten alleen uit uren bestaan, dus kan ik dan gewoon 1 aandeel voor 1 euro uitgeven? NieuwBedrijf b.v. moet wel echt goed in elkaar zitten ivm samenwerking en veel complexer bedrijf, maar daar is nog wat meer tijd voor. 

- Heb al een hoop gelezen hoe ik met de huidige FOR reserving (15k) moet omgaan, maar daar ben ik nog niet helemaal uit, maar is iets meer bijzaak in het hele verhaal. 

 

Vragen:

- Zit ik op de juiste route?

- Klopt mijn redenering dat ik meer (zakelijk) geld overhoud om te investeren in NieuwBedijf b.v. als ik geruisloos omzet vanaf 1/1/2021 ipv via een andere route? 

- Is privegeld inbrengen in Holding b.v. inderdaad de juiste manier om via lening te doen? Mag ik die rente ook op 0% zetten om daarmee belasting te voorkomen of moet dat een representatieve marktrente zijn? Zo ja, mag je dat zelf bepalen? Of zijn er toch voordelen om dit via een (agio?) storting te doen? 

- Bij de omzetting van EMZ naar Holding/Werk b.v., hoe wordt er omgegaan met de liquide middelen die ik op 01/01/2021 op de balans had staan. Omdit dit een eenmanszaak is, was dat vrij arbitrair (Eigen Vermogen <-> kas). Ik had er nog een aanzienlijk bedrag opstaan. Op zich zou ik het prima vinden als die in de Holding b.v. belanden, maar aangezien ik er al belasting over heb betaald, zou ik er niet nog een keer belasting over willen betalen als ik het naar prive wil terugzette. Is het dan niet beter om 0 euro liquide middelen mee te nemen naar de bv en dat geld gewoon te lenen aan de b.v.? 

- Ik zie zeker wel in dat ik hier de juiste experts bij moet gaan betrekken (fiscalist, notaris) - maar zie momenteel even door de bomen het bos niet meer, want er zijn zoveel 'aanbieders' van dit soort services. Snap dat ik daar op dit forum natuurlijk niet expliciet naar kan vragen, maar misschien heeft iemand een tip bij wat voor soort partij / persoon het eerste aan te kloppen in de reeks. :) 

 

Alle input is welkom - bedankt alvast! Leuke puzzel dit, maar een foutje kan me door te staan komen :) Ik zal ook door blijven lezen op het forum, want beetje bij beetje leer je zo bij. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag P. Visser

 

Je zit op de juiste route.

 

Vraag twee kunnen we hier zo niet beantwoorden. Ruisende inbreng midden in het jaar kan voordeliger zijn dan terugwerkende kracht naar 1-1. Wellicht kun je ook de holding oprichten zonder inbreng (activa/passiva). Dat scheelt behoorlijk in de kosten van dit traject. Wat de beste keuze is, valt uit te rekenen.

 

Vraag drie kunnen we ook niet hier beantwoorden. Lening tegen 0% gaat niet. Rente moet zakelijk zijn. Kapitaal storten of lening verstrekken, hangt vooral af van je persoonlijke situatie en waar je dat geld nodig hebt en voor hoe lang.

 

Je kunt aan het zakelijk saldo op de balans nog sleutelen, door een deel aan te merken als overtollige liquide middelen en die buiten de balans per 31-12-2020 te houden. Dan gaat het niet mee bij de inbreng, maar wordt het wel saldo box 3 voor 2021. Ook hier speelt mee wat jij wenst. 

 

Succes!

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie!

 

Na vandaag ook nog wat contact met mijn boekhouder gehad te hebben, wil ik toch wellicht een andere route volgen.  Dat ligt ook wat in lijn met jouw suggestie denk ik, omdat een holding zonder inbreng op te richten. 

 

Nu direct een holding bv + werk bv oprichten, zonder de eenmanszaak daarin op te laten gaan, maar gewoon naast de eenmanszaak. Wel de werkzaamheden die ik nu uitvoer onder de eenmanszaak, gaan uitvoeren vanaf nu onder de werk bv. Eenmanszaak aan het eind van dit boekjaar gewoon stopzetten. Daarmee heb ik nog wel de aftrek-voordelen van de eenmanszaak en houd ik de liquide middelen vanaf nu wel binnen de werk bv. Reserve oude dag moet ik dan in de komende periode even omzetten in een lijfrente / effecten rekening of iet dergelijks, dan is er aan het eind van het jaar ook geen stakingswinst waardoor ik belasting moet betalen over dat deel. 

 

Ik ga even wat sommetjes maken!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.