• 0

Turkse BTW

Hallo, ik ben bezig met het importeren van goederen vanuit Turkije. 

Nou blijkt dat de Turkse btw niet terug te vorderen valt. Mijn leverancier gaat mij incl btw factureren omdat hij dat ook moet afdragen. Mijn vervoerder zegt ook dat Turkse btw niet terug te vorderen valt.

Weet iemand waarom mijn leverancier niet gewoon ex btw kan leveren. Het is toch export voor hem.

Met een beetje Googlen kom ik bedrijven tegen die stellen wel de btw terug te kunnen krijgen tegen een 50/50 tarief, anders heb je helemaal niets is hun stelling. Dit zegt mij dat mijn vervoerder en leverancier wel gelijk hebben. Die btw ga je gewoon betalen en krijg je nooit meer terug.

Mijn vervoerder had wel wat praktijk tips maar die zijn niet helemaal legaal, en dat zou toch wel moeten kunnen.

Ik kan nu moeilijk een ex btw factuur eiisen als mijn leverancier gelijk heeft. Erg verwarrend allemaal.

Vriendelijk bedankt voor het antwoord alvast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 3

Voor zover mij bekend ...

 

Bij exporttransacties in Turkije wordt geen btw berekend.

Artikel 11/1-a van de Turkse BTW-wet 3065 heeft duidelijk bepaald dat de goederen en diensten die bij de export worden geleverd, vrijgesteld zijn van btw.

Overeenkomstig Artikel 12 moet echter aan de volgende twee voorwaarden zijn voldaan om als export te worden beschouwd:

  1. De levering dient te geschieden aan een klant in het buitenland, of aan een koper in de vrije handelszone, of aan een erkende douane-entrepot-exploitant, of de goederen moeten worden gestort bij een erkende douane-entrepot-exploitant.
  2. De goederen moeten vanuit Turkije worden afgeleverd in het buitenland, of een vrije zone of het douanegebied verlaten door een buitenlander.

Voor de verkoper geldt bovendien:

De btw-vrijstelling vormt een nadeel voor de Turkse verkoper, want die moet in eerste instantie wel de BTW over de verkoop afdragen.

De Turkse wetgeving houdt hiermee echter rekening mee en geeft de verkoper (achteraf) het recht op BTW-teruggave.

Echter, om een BTW-teruggaaf bij uitvoer te ontvangen, dient er een rapport door een Registeraccountant opgesteld te worden.

Deze berekent het bedrag van de terugbetaling en dient vervolgens zijn aangifterapport in bij het belastingkantoor van het bedrijf met de bewijsstukken.

Ik kan mij voorstellen dat het accountantsrapport extra kosten voor de verkoper met zich meebrengt en dat daarom gemakshalve maar de btw in rekening wordt gebracht.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.