Hallo,
Wij hebben ook altijd de horeca en/of gastronomie in gewild en nu doet zich een kans voor om een soort horecaschip te kopen dat ook al als zodanig is ingericht. De vraag is alleen, hoe schaf je dat het beste aan? Het schip is nu ook zakelijk eigendom van een bedrijf en de koop gaat dan ook via een factuur met 21% BTW.

Bij het zoeken op de juiste constructie vind ik echter alleen maar vragen en antwoorden voor "jacht" constructies, waarbij bijvoorbeeld een jacht wordt gekocht op een BV. Dit kan vaak een verkapte methode zijn om een boot te kopen voor prive doeleinden maar deze door de zaak te laten betalen. In ons geval is dit nadrukkelijk niet de bedoeling, het schip dat we willen aankopen is echt bedoelt en ingericht om zaken te doen. Dat kan een voorstelling zijn maar ook verhuur, van een presentatie tot wellicht een trouwerij.

We willen wel zeker zijn dat de constructie klopt. De aankoop zou voor mijn gevoel het beste zijn in een nieuwe BV omdat het ook nieuwe activiteit betreft. Echter, een auto staat juist weer als bezit op een holding.  Mocht iemand meer weten over hoe dit het beste aan te pakken dan hoor ik dat graag.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72037-aankoop-schip-bv-of-holding-btw/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dat je vooral leest over uitsluiting van aftrek geldt voor pleziervaartuigen die gebruikt worden voor eigen representatie. Jullie activiteiten vallen daar niet onder, zodat de aanschaf van de boot gewoon zakelijk kan, zonder beperkingen. Nieuwe BV kan, maar belangrijker lijkt mij de eigendom van de boot te scheiden van de exploitatie, dus 'holding boot BV' met als dochter bv 'exploitatie boot BV'

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dank voor je reply Joost!
Bedoel je dan aan aparte holding voor de boot of vanuit bestaande? We zijn een stel en hebben iedere al een holding. Of het bezit, de boot, vanuit de bestaande holdings, ik neem aan dat dat 50/50 kan, en een nieuwe werkmaatschappij voor de exploitatie.

De aparte BV dacht ik ook maar dan voornamelijk vanwege de aansprakelijkheid. Stel namelijk, worst case scenario, er gebeurt iets met op of de boot met gasten, is de holding dan ook aansprakelijk omdat het haar bezit is of beperkt zich die dan tot de exploitatie. In de bestaande holdings zit namelijk nog wat kapitaal dat we in zo'n worst case ook niet op het spreekwoordelijke spel willen zetten. 

Alvast dank.

• 0

Nieuwe holding is het meest veilige (ik ken jullie situatie verder ook niet, dus dit op basis van wat je hier schrijft). Laat je vooral goed informeren welke verplichtingen de eigenaar van de boot heeft en welke verplichtingen de exploitant van de boot. Niet in de laatste plaats qua aansprakelijkheid en verzekeringen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar