• 0

Holding en werk-bv omzetten/opheffen vervolgens eenmanszaak starten

Goedemiddag, 

 

Momenteel heb ik een holding en werk-bv welke niet goed lopen (kan mijn salaris er niet meer uit halen). Ik ben voornemens om per heden de holding-bv en werk-bv op te heffen en verder te gaan in een eenmanszaak. De vragen die ik heb zijn; kan dit zomaar? In de holding zit nog een inventaris, kan deze tegen boekwaarde naar de eenmanszaak? Kan ik beide BV's gewoon uitschrijven en een eenmanszaak starten? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Henk, voor alle vragen geldt: dat hangt er vanaf. Voornamelijk wat de bezittingen zijn, welke reserves er nog zijn, of er nog voorzieningen in de BV zitten. 

 

De geruisloze terugkeer is lang niet altijd noodzakelijk, soms is er simpelweg niets om belasting over te betalen bij het staken van je BV. Dan kost de geruisloze terugkeer je onnodig veel advieskosten.

 

Succes,

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties! In de holding zit een auto 50k boekwaarde met financiering 25k. In de werk bv zit nog wat inventaris 5k. Dat zijn de bezittingen. Er zijn geen andere voorzieningen en/of reserves. Verder komen beide bv’s op verlies uit. Dan zou ik voornemens zijn om gewoon beide bv’s op te heffen en de bezittingen over te boeken naar prive en vervolgens inbrengen naar de eenmanszaak. Bij het overboeken van bezittingen naar prive dien ik dan rekening te houden met een boekwinst en evt. Btw afdracht? Ik wil namelijk de bezittingen gewoon inbrengen in de eenmanszaak tegen de boekwaarde welke op de balans van de bv’s stonden, ook zonder rekening te houden met btw. 

Mvg Henk

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost! Helder!

 

De BV heeft ook nog een rekening-courant vordering van 50k op mij als DGA (100% aandeelhouder ben ik zelf), hier nog iets mee doen?

En er is tevens een rekening-courant vanuit de Holding met de werk BV, hier nog iets mee doen?

 

M.i. Hoeft hier niet iets mee te gebeuren, aangezien ikzelf 100% aandeelhouder ben van de holding en de holding 100% aandeelhouder van de werk bv.

Link naar reactie
  • 0

Dat hangt er vanaf Henk ;)

 

Als de BV die 50k vordering op jou niet terugbetaald krijgt, dan zou hier sprake kunnen zijn van verkapt dividend, box 2 ad 26,9%.

 

Tussen de BV's onderling kan het ook nog tot issues leiden als de vordering bij de een wegens kwijtschelding belast wordt, terwijl de omstandigheden rond de kwijtschelding of het ontbreken aan zakelijke criteria rond de lening bij de schuldeisende BV niet tot aftrek leidt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.