• 0

iemand verstand van faillissementverslagen?

FX is een heel kleine onderneming .Door faillissement van een klant krijgt FX een preferent vordering van Eur 20k., klein bedrag maar veel voor FX door tegenvallende omzet door corona.

Ik begrijp de verslagen niet en bij vragen aan curator krijg ik geen concreet antwoord en hij verwijst me naar de openbare verslagen. Het proces loopt nu al 3 jaar.

Nu lees ik in het openbaar verslagen( 2X) het volgende:

Verslag + Financieel verslag dd 31.8.21, deze beide verslagen zijn de laatsten en dienen in onderlinge samenhang te bezien volgens de curator

Uit Verslag: Boedelsaldo

-stand 26.10.20 € 75M ,dit groot bedrag is gestort voor aankoop van IP's door een grote onderneming

-stand 9.2.21    €    3M , dit is uit verkoop van bedrijfsonderdelen, inventaris etc.(Is dit thans beschikbaar ? Waar is de 72M)

Verder volgens verslag is nog in onderhandeling : Een aandeelhouder verkreeg ter verzekering van de door haar verstrekte (overbruggings)financiering een pandrecht op een specifieke vordering in rekening-courant alsmede op roerende zaken. De gepretendeerde zekerheidsrechten zullen worden beoordeeld. Er is derhalve nog geen uitbetaling aan deze aandeelhouder.

Financieel verslag:

-laatste pagina 'F berekening' (voorlopig tekort) saldo tekort is € 10M maar zie de 75M niet in de berekening (?)

Mijn vraag is waar is € 75M, dit staat nergens vermeld in het financieel verslag ? Of is er thans geen geld meer beschikbaar omdat er nu  opeens saldotekort is ?

 

Alvast dank voor jullie reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
Op 5-10-2021 om 13:33, gentec zei:

FX is een heel kleine onderneming.

Door faillissement van een klant krijgt FX een preferent vordering van Eur 20k.

klein bedrag maar veel voor FX door tegenvallende omzet door corona.

Het zal een concurrente vordering zijn.

Preferente schuldeisers zijn bijvoorbeeld: de Belastingdienst (loon- en omzetbelasting), UWV (loonvordering), medewerkers die nog loon te goed hebben.

 

Op 5-10-2021 om 13:33, gentec zei:

bij vragen aan curator krijg ik geen concreet antwoord en hij verwijst me naar de openbare verslagen. Het proces loopt nu al 3 jaar.

Kan nog veel langer duren als de Curator denkt dat het iets extra's oplevert.

 

Op 5-10-2021 om 13:33, gentec zei:

Mijn vraag is waar is € 75M, dit staat nergens vermeld in het financieel verslag ?

De boedelverdeling (uitbetaling) zal in ieder geval in het eindverslag gedocumenteerd worden, volgens 1e rang: boedelvorderingen, 2e rang: preferente vorderingen, 3e rang: concurrente vorderingen. Tussentijds zal er niets uitgekeerd worden.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het lees is op 26-10-2020 sprake van een betaling (borg) om mogelijk een deel van de onderneming over te nemen.

Die borg kan worden verlangd door de curator om zeker te zijn dat de potentiele koper aan zijn/haar betalingsverplichtingen kan voldoen.

Mogelijk dat om een of andere reden de koop niet is doorgegaan en het bedrag is terugbetaald.

 

Afhankelijk van de wijze waarop de curator de verslagen opstelt is gebruikelijk dat het laatste verslag gelijk aan het voorgaande verslag met aanvullingen en toevoegingen voor de gebeurtenissen van in de periode tussen het vorige en laatste verslag. Die laatste wijzigingen ten opzichte van het vorige verslag worden vaak  geaccentueerd.

 

De afwikkeling van een faillissement, zeker bij een grote onderneming kan jaren duren. Het faillissement van de DSB bank in 2009 is nog steeds niet afgerond.

Ga er niet vanuit dat je op korte termijn iets betaald krijgt. Zelfs als de curator zijn eindverslag, met een slotuitdelingslijst omdat er nog geld is voor de concurrente crediteuren, bij de rechtbank heeft ingediend duurt het nog maanden voordat er uitbetaald gaat worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.