• 0

Laadpaal aftrekken bij Operational lease

(aangepast)

Hoi allemaal,

 

Vraagje... ik ga een EV rijden middels operational lease. Daarbij laat ik een laadpaal plaatsen bij huis (praktijk aan huis, maar niet als werkruimte aangemeld bij BD).

 

Nu zag ik bij de belastingdienst:  “De aanschaf- en plaatsingskosten van een laadpaal voor een elektrische auto die deel uitmaakt van uw ondernemingsvermogen, zijn aftrekbaar. De laadpaal verhoogt de catalogusprijs van de auto niet.”

 

Nu is de vraag, maakt een operational lease voertuig, deel uit van het ondernemingsvermogen of is dit juist als de auto geheel op de balans staat? Ik zou denken van wel, want daarom betaal je bijtelling, maar ik wil het even zeker weten.

 

Alvast bedankt voor jullie expertise.

 

Aanvullend: Wij gaan op naam van mijn vrouw zonepanelen nemen, zij kan dan namelijk nog de btw terug halen op de panelen. Zijn hier nog handigheidjes die ik in bovenstaande scenario mee moet nemen? btw verrekeningen over de geleverde stroom enz...

 

(Mocht het voor iets uitmaken, ik ben btw plichtig)

aangepast door Therapeut
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 18-10-2021 om 10:14, Therapeut zei:

Nu is de vraag, maakt een operational lease voertuig, deel uit van het ondernemingsvermogen of is dit juist als de auto geheel op de balans staat? Ik zou denken van wel, want daarom betaal je bijtelling, maar ik wil het even zeker weten.

 

Dat heeft niets met elkaar te maken. De bijtelling betaal je voor het privé mogen gebruiken van een door je bedrijf beschikbaar gesteld voertuig. Of het voertuig al dan niet op de balans staat van de onderneming is niet van belang. Maar bovendien is het bij (full?) operational lease zo dat de auto ook niet op de balans staat (is dus geen ondernemingsvermogen), omdat het meer een vorm van huren is dan wat anders. De laadpaal is dan dus geen zakelijke uitgave, maar een privéaanschaf.

 

Bij financial lease kan de auto echter wel als ondernemingsvermogen worden aangemerkt, maar alleen als je aan de voorwaarden voldoet. Dat is als je minder dan 500 kilometer per jaar privé met de auto rijdt (dan is de auto verplicht zakelijk vermogen, maar heb je bovendien geen bijtelling). Maar je minder 10% zakelijke kilometers maakt, dan is de auto ook nooit ondernemingsvermogen en zou de laadpaal ook een privéaanschaf worden. Tussen de 500 km privé-kilometers and 10% zakelijke kilometers mag je kiezen of de auto ondernemingsvermogen is of niet, maar heb je wel privé bijtelling over de cataloguswaarde. Overigens is er ook een bijtellingsregeling in de btw.

 

Op 18-10-2021 om 10:14, Therapeut zei:

Wij gaan op naam van mijn vrouw zonepanelen nemen, zij kan dan namelijk nog de btw terug halen op de panelen. Zijn hier nog handigheidjes die ik in bovenstaande scenario mee moet nemen? btw verrekeningen over de geleverde stroom enz...

 

Voordat je al te slim bezig gaat: staat het energiecontract ook op naam van je vrouw dan? Je kunt alleen btw terugvragen als de factuur op dezelfde naam staat als de naam op je energiefacturen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Energiecontract staat op naam van mijn vrouw, dus dat moet lukken.

 

Er schijnt in ieder geval een regeling te zijn dat je ook bij operational lease de laadpaal als ondernemer af kunt trekken. Zolang je in ieder geval geen alternatief hebt aan werkplek, bijvoorbeeld een kantoor waar je dagelijks naartoe gaat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.