• 0

Geruisloze omzetting zzp/eenmanszaak in BV - is dat mogelijk?

(aangepast)

Ik heb mijn eenmanszaak opgericht op 1 Januari 2021 en had vanaf dag 1 werk. Er zijn ook factuur vanaf Januari 2021. Daarnaast werkte ik ook in loondienst voor een paar maanden. Later de eenmanszaak groiet goed en ik heb belsoten om fulltime aandacht aan mijn eenmanszaak te geven.  Vanwege omzet en risicospreiding had mijn accountant aangeraden om mijn eenmanszaak geruisloos in BV om te zetten. Ik vind dat het een goede plan was en we hebben een intentieverklaring en geleidingsformulier bij de Belastingdienst ingediend. Verder is in de omzetting richting niks gedaan.

 

Nu zegt mijn accountant dat hij een fout hebt gemaakt en dat geruisloos inbreng van zzp naar bv niet mogelijk is. Reden - zzp is opgericht op 1 Januari 2021. De zzp moet voor 1 Januari 2021, dus wel in 2020 opgericht zou moeten zijn om de geruisloos inbreng te doen. 

 

Klopt dat? Is de datum van oprichting zzp een van de bepalende regels voor geruisloze omzetting - zzp naar bv?

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Beste,

 

Je had mij al gebeld, en je vraag hier lezend is het mij helemaal duidelijk wat je bedoelt. Je accountant heeft hierin gelijk. Uit de standaardvoorwaarden geruisloze inbreng:

 

Wanneer de voorovereenkomst is gesloten en geregistreerd binnen negen maanden na het laatste volledige boekjaar van de belastingplichtige wordt om praktische redenen op verzoek medewerking verleend aan omzetting met terugwerkende kracht met ingang van de eerste dag van het op het laatste volledige boekjaar volgende boekjaar.

 

Aangezien er geen laatste volledige boekjaar is (hier had dat 2020 moeten zijn), kan er helaas niet geruisloos ingebracht worden naar 1-1-21. Wel kan er ruisend nog met drie maanden terugwerkende kracht ingebracht worden of geruisloos per datum notaris (dus zonder terugwerkende kracht). Anders moet je uitwijken naar 1-1-22.

 

Groet,

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.