• 0

Importeren buiten de EU, facturen en btw aangiftes

Hallo forumleden,

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp. Ik heb een aantal vragen over facturen en btw aangiftes als ik ga importeren uit Pakistan. Ik zou graag willen weten wat het meest handig is voor mij en waar ik op moet letten, om btw aangiftes te kunnen doen en wat de meest praktische/efficiëntste/veiligste manier is om goederen te importeren. Het gaat om kleding. 


Mijn vragen:
Ik heb mogelijkheden om DDP facturen te ontvangen (dan ben ik als het goed is niet meer aan het importeren, maar krijg ik een factuur met 21% NL BTW)? Hoe moet ik dit opgeven in de BTW aangifte? 

Ik kan ook goederen importeren waarbij ik een rechtsgeldig factuur uit Pakistan ontvang, volgens mij geen DDP, maar ik hoef zelf geen importkosten te betalen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch geen 21% over mijn geïmporteerde goederen hoef te betalen? Of hoe gaat dit meestal in zijn werk, krijg ik later nog een factuur van de douane? Of hangt dit er vanaf of de afzender de BTW betaald?

Of het is handig als ik mijn goederen DAP laat leveren en ikzelf aangifte bij de douane moet doen? Ik ben een beginner, dus ik heb hier geen ervaring mee. 

Graag hoor ik van jullie. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 15-11-2021 om 18:38, F.Dalfsen zei:

Mijn vragen:
Ik heb mogelijkheden om DDP facturen te ontvangen (dan ben ik als het goed is niet meer aan het importeren, maar krijg ik een factuur met 21% NL BTW)? Hoe moet ik dit opgeven in de BTW aangifte? 

Bij een DDP levering wordt de invoer BTW afgedragen door de verkoper en de BTW op de levering is verplicht verlegd. Je zou dus een factuur moeten ontvangen met 0% BTW met verwijzing naar artikel 12 lid 3 WOB.  De Pakistaan zal hiervoor een fiscaal vertegenwoordiger moeten inschakelen.

 

Op 15-11-2021 om 18:38, F.Dalfsen zei:

Ik kan ook goederen importeren waarbij ik een rechtsgeldig factuur uit Pakistan ontvang, volgens mij geen DDP, maar ik hoef zelf geen importkosten te betalen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch geen 21% over mijn geïmporteerde goederen hoef te betalen? Of hoe gaat dit meestal in zijn werk, krijg ik later nog een factuur van de douane? Of hangt dit er vanaf of de afzender de BTW betaald?

Als het geen DDP is ben jij zelf verantwoordelijk voor de invoeraangiften, betalen van invoerrechten en invoer BTW. Dat is dus DAP (of elke ander incoterm behalve DDP).

 

Als je geen BTW wil betalen bij de invoer moet je een artikel 23 vergunning aanvragen, dan wordt de invoer BTW verlegd naar de BTW aangifte.  Heb je die niet dan betaalt de door jou ingehuurde douane-expediteur de BTW (neem tenminste aan dat je zelf niet beschikt over de software en kennis om zelf aangifte te doen) de invoer BTW en die wordt dan door hem aan jou doorbelast. Indien voldaan aan de gebruikelijke voorwaarden kun je die BTW in je BTW aangifte aftrekken als voorbelasting.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bert. ontzettend bedankt voor je reactie. Ik heb al een sample besteld uit Pakistan.  Ik heb hierbij een betaling van Invoerrechten en BTW ontvangen van DHL, van rond de 40 euro. In dit geval heeft DHL invoeraangifte voor mij gedaan als ik het goed begrijp? Ik kan dit in de voorbelasting weer aftrekken? Weet je ook hoe deze vorm van levering heet door de Pakistaan? 
 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-11-2021 om 15:10, F.Dalfsen zei:

 In dit geval heeft DHL invoeraangifte voor mij gedaan als ik het goed begrijp? Ik kan dit in de voorbelasting weer aftrekken? Weet je ook hoe deze vorm van levering heet door de Pakistaan? 
 

Ja, ja met de factuur van DHL,  en de leveringsconditie is zo te lezen DAP.

Link naar reactie
  • 0

Bert.Bedankt voor je antwoord. Ik heb daarnaast vandaag ook een andere sample ontvangen van een andere leverancier. Ik heb van deze leverancier een proforma invoice ontvangen, waarop DDP staat. Hier staat bij nader inzien ook geen NTN/VAT nummer op. De leverancier vertelde te leveren uit Spanje en ik heb het geld overgemaakt naar een Ierse rekening. Op het pakket zie ik wel een Spaans adres staan. De bedrijfsgegevens op de P.I. zijn van een Chinees bedrijf. Ik zou nu niets kunnen aftrekken in de voorbelasting? Ik heb ook geen betaling van invoerrechten en btw ontvangen van de vervoerder ter plaatse hier in Nederland. Wellicht enig advies? 

Link naar reactie
  • 0

Levering vanuit Spanje is intra-communautair, de leverancier dient jou  zijn Spaanse BTW-nummer te verstrekken,  Je hebt dus blijkbaar ook geen fatsoenlijke factuur. Over de aftrek van voorbelasting zonder factuur loopt hier de discussie, Ik weet zo niet even meer welk lid het was maar die zou de situatie schriftelijk voorleggen aan de BD, Ik heb nog een antwoord gezien.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-11-2021 om 22:25, Bert. zei:

Ja, ja met de factuur van DHL,  en de leveringsconditie is zo te lezen DAP.

Bert.Dank weer voor je reactie. Hoe boek je dit eigenlijk in de BTW aangifte? Als ik het goed begrijp, import buiten de EU en dan mag ik het bedrag in de voorbelasting aftrekken?

 

 

Op 23-11-2021 om 10:24, Bert. zei:

Levering vanuit Spanje is intra-communautair, de leverancier dient jou  zijn Spaanse BTW-nummer te verstrekken,  Je hebt dus blijkbaar ook geen fatsoenlijke factuur. Over de aftrek van voorbelasting zonder factuur loopt hier de discussie, Ik weet zo niet even meer welk lid het was maar die zou de situatie schriftelijk voorleggen aan de BD, Ik heb nog een antwoord gezien.

Hier nu al meer over duidelijk? 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.