• 0

Eenmanszaak naar BV

Beste Forumleden,

 

Ik heb een vraag;

 

Op dit moment heb ik ongeveer 5 jaar eenmanszaak en verhuur ik mij op interim-basis als Controller. De resultaten zijn stabiel +/- € 100.000,- en door de wijziging in het VPB-opstaptarief, daling zelfstandigenaftrek, en beperkte extra kosten voor de B.V. omdat ik hierin veel zelf kan doen, is het voor mij aantrekkelijker geworden om de rechtsvorm te wijzigen naar een Holding B.V. en Werkmij B.V.

Behalve een zakelijk auto die ik bij deze stap naar privé wilt halen, staat er geen bijzondere zaken op de balans

 

Nu loop ik ertegenaan wat de juiste weg is:

1. Gewoon een Holding + Werkmij oprichten en gaan & Eenmanszaak beëindigen en auto naar privé halen 

2. Geruisloze inbreng 

3. Ruisende inbreng (is er er wel sprake van goodwill?)

 

Ben benieuwd naar jullie visie welke stap de juiste zou kunnen zijn

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag ZZPer123

 

Bij 100k winst zal het fiscale voordeel van de BV niet al te groot zijn. Waarschijnlijk geen duizenden euro's per jaar.

Als je dan toch omgaat naar de BV dan lijkt optie 1 mij de meest eenvoudige en voordelige. Goodwill lijkt mij fiscaal afwezig, want waarschijnlijk persoonlijk. 

Als je verder geen stakingswinst van noemenswaardige omvang hebt (desinvesteringsbijtelling, FOR, stille reserves op activa) dan zie ik geen reden om te kiezen voor ruisende of geruisloze inbreng.

 

Auto kan uiteraard ook gekocht worden door de BV.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank voor de toelichting.

 

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als de starter van dit topic. Echter had ik hem nog iets anders bedacht:

- Ook ik denk erover om van eenmanszaak naar BV te gaan. Echter zou ik dit me terugwerkende kracht willen doen voor 2021.

 

Is het mogelijk om vanuit de BV een factuur te sturen naar de eenmanszaak voor de gehele winst over 21? Waardoor ik eigenlijk al voor 2021 de gehele werkzaamheden in de BV stop?

 

Ik zou dan echter wel met terugwerkende kracht nog een DGA salaris moeten uitkeren omdat er tot nu nog weinig in de BV gebeurde.

 

Hoor graag of iemand weet of dit mogelijk is.

Gr.

O

aangepast door forsete
Link naar reactie
  • 0

Dat gaat niet op. De wijze waarop terugwerkende kracht geregeld is, is in tijd beperkt. Via geruisloze inbreng kun je het verste terug, maar alleen naar 1-1 van een boekjaar en dan ook alleen maar als je voor (in jouw geval afgelopen) 1 oktober een intentieverklaring had laten registreren.

 

Zonder deze regeling kun je geen terugwerkende kracht geven aan de wijziging van eenmanszaak naar BV*

 

Dus ook, of beter gezegd juist, niet met een factuur aan een eenmanszaak voor diensten die dan vermeend zouden zijn geleverd door een nog niet bestaande BV aan die eenmanszaak.

 

* Je kunt nog drie maanden terug via ruisende inbreng, dus naar 1-10-21 als je voor 31-12 en intentieverklaring registreert. Let wel op dat ruisende inbreng aardig in de fiscale gevolgen loopt als je niet weet waar je mee bezig bent

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.