• 0

Willekeurige afschrijving en omzetten eenmanszaak naar BV

Vanwege winst ben ik van plan om dit jaar  willekeurige afschrijving van de investeringen (laptops met levensduur van 3 jaar) te doen. Ik kom in aanmerking voor de criterium.

 

Ik ben ook van plan om volgend jaar mijn eenmanszaak naar BV te omzetten (ruisende of geruisloze inbreng).

 

Mijn vraag is - 

 

1. Is het verstandig om de gehele bedrag in een keer af te schrijven (om de  winst te verlagen) ? Heeft het nadelen? 

 

2. Kan deze later invloed hebben tijdens omzetting zzp naar bv? 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Bij ruisende inbreng betekent dit dat de versnelde afschrijving in feite weer bij de winst wordt opgeteld. Want bij ruisende inbreng worden de bedrijfsmiddelen gewaardeerd op waarde economisch verkeer. Daardoor ontstaat wellicht (zal bij laptops niet zo'n vaart lopen) boekwinst. Die mag dan wel omgezet worden in een stakingslijfrente, zodat effectief gezien de versnelde afschrijving in de toekomst (veelal vanaf AOW) belast wordt.

 

Bij geruisloze inbreng gaat de BV verder met de boekwaarde van de eenmanszaak dus dan blijft de versnelde afschrijving in stand binnen je eenmanszaak, maar heeft de BV dus geen ruimte meer om nog af te schrijven op die laptops.

 

Beide antwoorden zijn louter theoretisch, want het kan ook nog zijn dat geruisloze of ruisende inbreng helemaal niet nodig zijn. Alles zal afhangen van de overige gegevens van je eenmanszaak.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.