• 0

Omzetting eenmanszaak naar bv en stakingswinst

Hoi,

 

Op dit moment ben ik bezig mijn eenmanszaak naar een B.V. om te zetten. Eenmanszaak bestaat uit interim management werkzaamheden uitgevoerd door mijzelf en met mijn huidige en verwachte toekomstige winst is een B.V. aantrekkelijker.

 

Inmiddels heb aardig wat informatie op dit forum gevonden en een en ander in gang gezet. De keuze is gevallen op een activa-passiva transactie waarbij ik af ga rekenen over mijn FOR, een minimale boekwinst op mijn bedrijfsauto en desinvesteringsbijtelling. Ik had zelf de volgende route in gedachte:

 

1. Oprichten B.V. (afgerond)

2. Verkoop van de activa (zijn geen schulden) op 1 januari 2022

3. Staken eenmanszaak en afrekenen over de stakingswinst

4. Uitzoeken fiscaal meest voordelige opties voor beleggen van winsten (prive, prive via lening, in b.v.)

 

Klopt het dat het niet uitmaakt of ik mijn eenmanszaak in 2021 of 2022 staak? Immers, voor de MKB vrijstelling geldt het urencriterium niet meer. Kan zelf geen reden vinden waarom het al in 2021 zou moeten, maar ben benieuwd of ik iets over het hoofd zie. Hetzelfde geldt voor het opzetten van de meest voordelige constructie voor beleggen toekomstige winsten.

 

Bedankt voor alle informatie op het forum tot dusver!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Bedankt voor de snelle reactie! Er gebeurt in 2022 inderdaad niks meer in de EMZ. Als ik het goed begrijp hoef ik in ieder geval geen grote haast te maken met het daadwerkelijk opheffen van de EMZ en op papier zetten van de activa deal.

 

Inkomen is op dit moment circa 140K winst. Situatie zal volgend jaar niet veranderen behalve uiteraard dat ik met een DGA salaris ga werken (ga op dit moment uit van circa 60K). Of de rest in de B.V. blijf hangt af voor welke beleg constructie ik kies. 

 

Heeft dit inkomen nog invloed? 

 

 

aangepast door Michielh
Link naar reactie
  • 0
Op 27-12-2021 om 19:53, Michielh zei:

hoef ik in ieder geval geen grote haast te maken met het daadwerkelijk opheffen van de EMZ en op papier zetten van de activa deal.

 

Waarom zou je dat uitstellen? Als de BV de activiteiten per 1-1-22 voortzet, dan is het logisch dat de daarvoor benodigde activa ook op of rond die datum aan de BV verkocht zijn

 

Op 27-12-2021 om 19:53, Michielh zei:

Heeft dit inkomen nog invloed? 

Nee, onder de kanttekening dat je DGA-loon qua hoogte standhoudt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel!  

 

Ben de laatste zaken nu ook af aan het ronden. Heeft iemand een standaard template voor de verkoop van activa van de eenmanszaak naar B.V.? Op internet vind ik vrij uitgebreide templates voor een activa/passiva transactie, mogelijk heeft iemand er een van een vergelijkbare (eenvoudige) situatie?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.