• 0

Campervan: zakelijk of op camper?

Hallo,

 

Als zelfstandige werk ik zowel voor mijzelf en als ingehuurde kracht als mountainbike instructeur en gids. Dit werk leidt mij door heel Europa in verschillende goed bereikbare gebieden, maar ook vaak genoeg ergens in the-middle-of-nowhere. Hotels, tentjes, achterbank nachtjes gehad is het nu tijd om mijn nachten te upgraden. Ik heb het idee om een VW Crafter (of soortgelijk L2H2) aan te schaffen en in te richten als mobiel bikers-hotel voor mijzelf. Ik lees (google) aardig wat tegenstrijdige berichten (wel en niet verplicht tussenschort, je mag slapen in je bestelbus - of toch niet?) dus hierbij een aantal vragen waar wellicht anderen meer ervaring en kennis in hebben.

 

Stel: ik schaf als ondernemer een l2h2 bus aan. Dat betaal ik over de aanschaf geen btw, geen bpm en mag ik alle gemaakte kosten voor de omzet af trekken en meenemen in de zakelijke kosten. Gedoe te voorkomen lijkt het mij handig om aan te geven dat ik ook privé in de bestelbus rij; dus bijtelling (uitsluitend zakelijk verklaring lijkt me wat riskant + de kwestie tussenschot). De auto zal dan ook als zakelijke bus verzekerd zijn en daar betaal ik ook de grijs kenteken belasting over. Mág ik dan rondrijden met een ombouw camper? Mócht ik gecontroleerd worden , kan er dan gesteld worden dat ik 'fraude' pleeg en ik de auto als camper had moeten laten keuren en met alle fiscale gevolgen van dien? Of mag ik gezien mijn werkzaamheden prima zo rondrijden?

 

Of anders. De bestelbus privé kopen en dus de btw en bpm voor de kiezen krijgen, campertarief voor kenteken betalen én alle gemaakten kosten (verbouw) als zakelijk opvoeren en daar alsnog belasting terugvragen en meenemen in de IB. Wat is wijsheid? En wat mag en kan überhaupt niet?

 

Dank alvast!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag mtbcamps, welkom op HL

 

Of je het voertuig zakelijk gebruikt of niet, is bij mijn weten niet relevant voor de inrichtingseisen van een camper.

Als daaraan voldaan is, dan ga ik er vanuit dat het voertuig ook als camper gekeurd moet zijn, wil je er de weg mee op mogen.

 

Dat jij dat voertuig vervolgens inzet voor zakelijke reizen, overnachtingen, etc. daar zal niemand bij de fiscus, gezien de aard van je bedrijf, over kunnen struikelen.  Uiteraard heb je dan wel de spelregels qua bijtelling te hanteren, indien je het voertuig ook privé gebruikt voor meer dan 500 km (of gebruik <500 km privé anderszins niet kunt aantonen).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 11-1-2022 om 12:04, Joost Rietveld zei:

Dag mtbcamps, welkom op HL

 

Of je het voertuig zakelijk gebruikt of niet, is bij mijn weten niet relevant voor de inrichtingseisen van een camper.

Als daaraan voldaan is, dan ga ik er vanuit dat het voertuig ook als camper gekeurd moet zijn, wil je er de weg mee op mogen.

 

Dat jij dat voertuig vervolgens inzet voor zakelijke reizen, overnachtingen, etc. daar zal niemand bij de fiscus, gezien de aard van je bedrijf, over kunnen struikelen.  Uiteraard heb je dan wel de spelregels qua bijtelling te hanteren, indien je het voertuig ook privé gebruikt voor meer dan 500 km (of gebruik <500 km privé anderszins niet kunt aantonen).

 

groet

Joost

 

Als ik de bus laat keuren als camper (en dus niet als zakelijke bus rond blijf rijden) dan wordt het automatisch een geel-kenteken auto en dus prive? Toch? Dan houdt het zakelijke deel sowieso op en wordt het een btw, bpm e.d. verhaal. De redenatie is dus andersom; niet zo zeer voldoe ik aan de eisen van de camperkeuring, maar is het financieel handiger om de bus zakelijk te behouden. 

 

Aangezien ik ook een gewone (prive) auto heb, kan ik de privekilometers zelfs wel onder de 500 houden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 11-1-2022 om 12:19, mtbcamps zei:

Als ik de bus laat keuren als camper (en dus niet als zakelijke bus rond blijf rijden) dan wordt het automatisch een geel-kenteken auto en dus prive? Toch? Dan houdt het zakelijke deel sowieso op en wordt het een btw, bpm e.d. verhaal.

Dat is precies mijn punt: het beste bel je de RDW eens om te vragen of je deze keuze wel hebt. Wellicht betekent ombouwen dat je per definitie (volgens de wet althans) het voertuig opnieuw moet laten keuren. Je wilt immers ook niet rondrijden met een voertuig dat niet aan de omschrijving voldoet waarvoor het kenteken is afgegeven

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.