• 0

Bedrijfsgebouw op privegrond

(aangepast)

Dag Allemaal,

 

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Situatie:

- 2019 t/m nu: ondernemer is voor de btw, ik maak geen gebruik van KOR.

- 2019 + 2020: Ondernemer voor de inkomstenbelasting

- 2021 + 2022: Geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (ik haal het urencriterium niet) en geef inkomsten op via 'inkomsten uit overig werk' 

- 2023 en verder: Ik verwacht weer ondernemer voor de inkomstenbelasting (dan ga ik minder werken voor mijn baas en haal ik het urencriterium weer wel)

 

Ik heb in 2021 naast mijn woning een schuur gebouwd. Dit dus op privegrond. Deze schuur gebruik ik volledig voor mijn onderneming. Kunnen jullie mij op weg helpen met 2 vragen?

1) Mag ik de BTW van de bouwkosten aftrekken (en best een flink bedrag terugkrijgen)

2) Kan ik ook jaarlijks afschrijven (en dus kosten aftrekken van inkomsten) en, zo ja, welk percentage van de totale bouwkosten?

 

Hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik zie door de bomen het bos niet meer en verwacht dat ik via de belastingtelefoon ook niet veel wijzer word.

 

Alvast dank!

aangepast door AukeScheep
grammaticafout
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de schuur onderdeel van de zaak wordt, moet je inderdaad gaan afschrijven. Ik meen tot 100% vam de WOZ-waarde van die schuur.

 

Houd er rekening mee dat als de schuur van de onderneming wordt, je er ook ooit over zult moeten verrekenen als dat niet meer zo is. Bijvoorbeeld bij het stoppen met de onderneming of bij verhuizing. In het laatste geval heb je bijvoorbeeld een taxatie nodig van het zakelijke gedeelte, waarvan de inkomsten de onderneming in gaan (en dus niet prive zijn).

 

Het kan de afweging waard zijn of de terug te vragen btw opweegt tegen de nadelen bij verkoop

Link naar reactie
  • 1
Op 23-1-2022 om 20:16, AukeScheep zei:

Geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (ik haal het urencriterium niet)

 

Het urencriterium is geen voorwaarde voor het al dan niet ondernemer voor de inkomstenbelasting te zijn.

 

Overigens moet je in 2020 en 2021 nauwelijks uren hebben gemaakt om niet voor het urencriterium in aanmerking te komen: voor aanzienlijke van die jaren hoe je van de bd vanwege de coronapandemie 24 uur per week niet te bewijzen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.