• 0

Werkkostenregeling (WKR) en personeelsvoorzieningen boeken

Ik heb sinds vorige jaar 2 personeel in dienst en over het hele jaar stagiaires gehad (4 pers.). Nu heb ik de hele jaar boodschappen gedaan/laten bezorgen voor tijdens de pauze.  In totaal voor €425,-. Dit heb ik meegenomen als kantinekosten incl btw aftrek.  Maar daarnaast ook kerstpakket/bon gegeven ter waarde van €25/€75,- p.p.  Dit heb ik apart op een rekening  geboekt Wkr. Tevens ook btw verrekend van de kerstpakketten(€25,-). Of had ik hier een totaal telling moeten maken en p.p rekening houden met €227,-.  en gewoon moeten boeken op personeelskosten . of de vrije ruimte moeten gebruiken van de wkr 1,7% van de loonsom.

 

wie zou mij kunnen ophelderen en  hoe te boeken op de juiste manier in mijn administratie. 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Je moet omzetbelasting, loonbelasting, en inkomstenbelasting uit elkaar houden. Voor iedere belastingsoort moet je hier anders mee omgaan.

 

Voor de omzetbelasting blijf je beneden de 227 euro ex BTW, dus mocht je alle BTW terugvragen en hoef je niet te corrigeren.

 

Voor de loonbelasting mag je die zaken onder de wkr laten vallen. Omdat de totale vergoedingen minder dan 1,7% van de totale loonsom bedraagt, hoef je geen (extra) loonbelasting af te dragen. Mochten de kosten wel hoger zijn dan 1,7%, dan moet je daar 80% loonheffing over afdragen. Dit betaal je als werkgever en wordt niet door de werknemer betaald. Die 80% mag je wel weer als kosten aftrekken voor de inkomsten- of vennootschapsbelasting.

 

Voor de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting kan het zijn dat dit onder representatie of relatiegeschenken valt. Dat betekent dat je de kosten in de boekhouding wel volledig mag aftrekken, maar bij de aangifte moet je waarschijnlijk aan het einde nog 20% (bij een eenmanszaak of vof) of 23,5% (bij een BV) corrigeren. Je trekt dan wel de kosten ex BTW af van de winst, maar je betaalt dan inkomsten- of vennootschapsbelasting over een iets hoger bedrag.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.