• 0

Fout in verzoek of wijziging voorlopige aanslag VPB 2021

Ik heb een vraag over een fout in een wijziging voorlopige aanslag VPB 2021.

 

Begin februari 2022 heb ik een wijziging doorgegeven, nadat de jaarcijfers 2021 bekend werden. Echter heb ik bij voorheffingen een eerdere voorlopige aanslag VPB 2021 ingevuld en eind vorige week kwam ik erachter dat die te verrekenen voorheffingen betrekking hebben op kansspel- of dividendbelasting en niet op eerdere voorlopige aanslagen.

 

Afgelopen zaterdag heb ik meteen een nieuwe wijziging ingevuld met alleen belastbare winst en geen te verrekenen voorheffingen.

 

Vandaag kreeg ik een bedrag gestort door de Belastingdienst op basis van die eerste wijziging (aanslag heb ik nog niet ontvangen). Ik heb meteen de Belastingdienst gebeld en de situatie uitgelegd. Ik kreeg toen te horen dat ik vanzelf een nieuwe aanslag zou krijgen op basis van de laatste wijziging. De Belastingdienst kon van mijn telefoongesprek geen notitie maken, aangezien ik het algemene nummer belde.

 

Klopt dit? Moet ik verder nog actie ondernemen? De Belastingdienst bijvoorbeeld een brief sturen om e.e.a. uit te leggen? Op internet lees ik dat de Belastingdienst bij foutieve opgaven een vergrijpboete kan opleggen en dat wil ik absoluut tegengaan!

 

Vriendelijke groet,

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 minuten geleden, PaulAS zei:

Moet ik verder nog actie ondernemen?

 

Nee.

 

Het gaat om een voorlopige aanslag. Dat is per definitie een schatting. Die is dus in feite altijd "verkeerd". Je hebt immers geen glazen bol. Je hebt die schatting per ongeluk verkeerd ingevuld. Je hebt die per ongeluk verkeerd ingevulde schatting bovendien al weer gecorrigeerd. Tot slot is het al weer tijd om de echte aangifte te doen waarin alles sowieso al glad wordt getrokken.

 

Vergrijpboetes worden overigens pas opgelegd als de fout opzettelijk is.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, prinsrachid zei:

Nee.

 

Het gaat om een voorlopige aanslag. Dat is per definitie een schatting. Die is dus in feite altijd "verkeerd". Je hebt immers geen glazen bol. Je hebt die schatting per ongeluk verkeerd ingevuld. Je hebt die per ongeluk verkeerd ingevulde schatting bovendien al weer gecorrigeerd. Tot slot is het al weer tijd om de echte aangifte te doen waarin alles sowieso al glad wordt getrokken.

 

Vergrijpboetes worden overigens pas opgelegd als de fout opzettelijk is.

 

Dank voor het bericht prinsrachid! Gelukkig maar dan. Ik wacht op de volgende voorlopige aanslag waarin het bedrag terugbetaald moet worden.

 

Vriendelijke groet,

 

Paul

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.