• 0

Voor de BTW latere stakingsdatum dan werkelijke stakingsdatum

Goedendag,

 

Per 31 december 2021 heb ik mijn eenmanszaak gestaakt en dat ook doorgegeven aan de KvK.

 

Nu kwam gisteren de bevestiging van de belastingdienst dat ze bericht hadden ontvangen over mijn uitschrijving en dat ik per 20 februari geen ondernemer voor de btw meer ben en voor de periode tot die datum nog een aangifte moet doen. Ik vind dit vreemd omdat ik eind 2021 gestopt ben. Juist ook met het idee op die manier fiscaal het jaar te sluiten voor zowel btw als inkomstenbelasting. Nu kan ik wel een btw opgave doen met 'niets aan te geven', maar dikke kans dat ik in 2023 nu nogmaals aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers moet gaan doen.

 

Hebben anderen hier ook ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het feit dat je over het eerste kwartaal van 2022 aangifte BTW moet doen heeft niets te maken met de vraag of je in 2023 (over 2022) aangifte inkomstenbelasting moet doen.

 

Sterker nog het is goed meegedacht, jij kan wel besluiten per 31-12 te staken maar misschien krijg je nog een factuur in januari die over 2021 gaat. als je per 1-1- geen btw ondernemer meer bent mag je de btw niet terug vragen nu kan dat wel. En de kosten van zo'n factuur mag je als die gaan over 2021 wel gewoon voor de IB in 2021 meenemen als kosten.

 

Kortom niks aan de hand, je kunt gewoon afsluiten zoals je voor ogen had.

En in april doe je een nihil aangifte als je geen enkele factuur hebt ontvangen in 2022.

 

Link naar reactie
  • 0

Ah, dan is het wel fijn ja. Ik heb inderdaad nog één factuur gehad in januari, maar dat bedrag was zo laag dat ik die btw niet perse terug hoef. Een nihil aangifte in april dus en in 2023 gewoon IB aangifte doen als privé persoon.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.