• 0

In 2023 0% BTW op zonnepanelen - facturatie en BTW hier omheen

(aangepast)

Ik ben leverancier van zonnepaneelsystemen. Per 1 januari gaat er 0% BTW gelden op de levering van systemen aan particulieren op woningen.

 

Nu heb ik meerdere klanten die lastig zitten qua "normale" BTW-teruggave en de OVOB, en die willen graag de panelen volgend jaar gefactureerd hebben.

De simpele oplossing is dan ook eind van het jaar bestellen en monteren, en dan na 1 januari factureren.

Echter, sommige klanten zitten nu al tegen enorme maandvoorschotten aan te kijken vanwege de nieuwe energieprijzen en willen zo snel mogelijk panelen op het dak.

 

Daarnaast spelen er ook nog leveringsproblemen mee bij sommige klanten, waardoor de omvormer pas maanden later beschikbaar is - en het systeem dan ook pas na levering van de omvormer gaat produceren. de situatie is in principe zo dat als je nu bestelt, je eind dit jaar of zelfs pas volgend jaar de bijpassende omvormer hebt. Als je pas in december gaat bestellen, kun je waarschijnlijk wachten tot juli voordat er een omvormer beschikbaar is.

 

Omvormers op voorraad nemen ligt, net als panelen, gevoelig, want als ze per ongeluk een half jaar (of langer) op de plank liggen, ben je dus al een deel van de fabrieksgarantie kwijt. Maar de omvormer moet wel echt bij het systeem passen, dus het kan voorkomen dat het even duurt voordat ik een bepaald type weer nodig heb - ik ben nou ook weer niet zo groot dat ik die dan weer 2 weken later wel kwijt ben.

 

Ik was zelf gewend per project te bestellen en dat direct naar de klant te sturen en een montageploeg er achteraan - en daarna meteen de factuur nadat het systeem aantoonbaar werkte. Maar door de huidige economische toestand moet ik nu ook zelf noodgedwongen toch materiaal op voorraad gaan nemen - wat sowieso al een hoop geld vast legt en dus ook risico's met zich mee brengt.

 

We bouwen de systemen nu ook in delen: eerst het werk buiten met de panelen, en als de omvormer komt (dat kan maanden later zijn) gaat er opnieuw een monteur heen en levert het systeem dan werkend op.

 

Om niet in de liquiditeitsproblemen te komen ben ik daarom begonnen met 80%-facturen wanneer het eerste deel klaar is, en de laatste 20% wanneer het systeem aantoonbaar werkt.

 

Ik zou graag mijn klanten willen helpen die met de BTW zitten en zit te denken om mijn klanten ofwel ook een voorschot te laten betalen ter grootte van ong. 80%, en dan pas later de factuur (ter grootte van 100%), waarbij ik het voorschot in mindering breng. Als de omvormer pas in december of zelfs 2023 komt, zou die factuur dan zonder BTW mogen zijn voor de klant.

 

Het probleem van een voorschot is dan wel dat het geen officiële factuur zou zijn en dus geen officiële inkomsten (omzet) aan mijn zijde - terwijl de aanschaf van materialen wel betaald moet worden. En het ligt bij de klant op het dak, is in feite (deels) geleverd en dus ook geen voorraad te noemen.

 

Een ander idee is dat ik die 80% nu wél factureer, met 21% BTW, en die voor die systemen die in 2023 op worden geleverd en de eindfactuur in 2023 krijgen weer volledig crediteer met die BTW, en dan tegen 100% een factuur zonder BTW uitschrijf. Dan heb ik netjes omzet waartegen de inkoop ook nog eens netjes wegvalt, en de klant heeft dan ook netjes op het moment dat het systeem in 2023 wordt opgeleverd de 0% BTW over het dan pas opgeleverde systeem.

 

Maar ik heb eigenlijk geen idee of dit soort dingen wel kunnen...

Heeft iemand van jullie daar ideeën over? En als dit niet mag, zou er dan een andere methodiek wel mogen waarbij er voor zowel mij als de klant geen nadelen zijn?

 

 

aangepast door R.Bertrand
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Ik denk dat je op zich geen probleem hebt. Het probleem is alleen dat je het probleem van een ánder probeert op te lossen. Maar het is niet jouw taak om de consequenties op je te nemen van de keuzes van anderen. Probeer niet slim te doen met belastingen, als je er alleen jezelf maar mee in je vingers kan snijden voor een verdwaalde ondernemer die zelf spijt heeft van z'n eigen keuzes.

 

Op zich zou er overigens geen probleem hoeven zijn.

 

Allereerst is het zo dat je gewoon mensen een factuur met btw kunt sturen. Die btw kunnen je klanten namelijk gewoon terugvragen. Als het om particulieren gaat, en ze krijgen dit jaar nog geleverd, dan kunnen ze gewoon de btw terugvragen. Per saldo betaalt de klant dan ook geen btw (op het kleine forfait na dan). Is de levering pas volgend jaar, dan betalen ze ook geen btw. 

 

De andere groep klanten kunnen ondernemers zijn die gebruik maken van de KOR. Maar laten we wel wezen: deze mensen hebben bewust gekozen voor de KOR. En dat mes snijdt aan twee kanten. Ze hoeven geen aangiftes te doen, hoeven geen btw af te dragen, zijn dus 21% goedkoper dan hun concurrenten, maar...inderdaad...ze kunnen geen btw op investeringen aftrekken. Zij dachten daarmee slim te zijn. En waarschijnlijk goedkoper uit. Nu dat niet het geval bij het aanschaffen van dure investeringsgoederen, is dat natuurlijk niet jouw probleem.

 

Houdt het gewoon simpel. Of splits je orderportefeuille voor de komende maanden gewoon op in klanten met KOR en zonder KOR. Géén KOR, dan gewoon zo snel als mogelijk leveren. Mét KOR, dan de optie voorleggen om nog even 2 à 3 maanden te wachten. In de praktijk zal dat niet zo'n probleem hoeven zijn.

 

Als ze nu bestellen en geen btw willen betalen, lever dan gewoon vanaf januari. Kwa opwekking maakt het toch niet echt uit. Van november t/m februari leveren die panelen relatief weinig op, dus zoveel voordeel van een paar wintermaanden eerder zal ook geen deuk in een pakje boter slaan.

 

Zoals gezegd, niet proberen de fiscus te tillen voor een paar losse stuivers voor je klanten. De klanten die nu spijt hebben van hun keuze voor OVOB kunnen het probleem in feite zelf oplossen met een gratis optie: 2,5 maand geduld.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.