• 0

Belastingplicht in Nederland ... of het buitenland?

Goedenavond! 

Ik ben bezig met de opzet van een affiliate bedrijfje, en hoop daarmee uiteindelijk mijn inkomsten te gaan werven. Alhoewel het nog toekomstmuziek is, zit ik toch met een aantal vragen betreffende het land waar ik belastingplichtig zou zijn. Niet in het minst omdat ik hoop mij volledig in het buitenland te kunnen vestigen met mijn bedrijfje. Dit zou betekenen dat ik ook niet bij de KvK ingeschreven zou staan; maar mijn bedrijf (en mijzelf :-) ) in een ander Europees land zal vestigen. Maar omdat ik een website opricht met een Nederlands domein en zogenaamde 'affiliate deals' zou afsluiten met Nederlandse bedrijven, zouden mijn inkomsten wel uit Nederland komen. 

Natuurlijk heb ik geprobeerd aanvankelijk informatie te verkrijgen via de website van de Belastingdienst (en telefoon), maar vooralsnog ben ik er niet zo veel wijzer door geworden.

Ik ben er daarbij van uitgegaan dat affiliate marketing wordt opgevat als 'het verlenen van diensten': weet iemand toevallig of dat correct is? Immers zou ik (nieuwe) klanten werven voor bestaande bedrijven, door middel van mijn website. 

En, als ik mij met mijn toekomstige bedrijfje volledig vestig in het buitenland maar wel inkomsten zou ontvangen voor deze "geleverde diensten" vanuit Nederland, ben ik dan belastingplichtig in Nederland of het buitenland?

Ontzettend bedankt voor enig advies! Mocht ik er niet uitkomen, dan zal ik mijn vraag maar op papier aan de Belastingdienst voorleggen. Want vooralsnog kom ik er niet uit. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Kialara, welkom op HL

 

Je bent daar belastingplichtig waar (het feitelijk bestuur van) je bedrijf gevestigd is. Dus als jij bijvoorbeeld in Spanje woont en daar je bedrijf vestigt, betaal je daar de inkomstenbelasting. Dat je klanten in NL zitten, maakt (bij online diensten, idd) niet uit.

 

Voor de omzetbelasting kan het complexer zijn, afhankelijk van vestiging van je bedrijf binnen of buiten de EU (let op dat niet elk land dat in Europa ligt qua BTW ook bij de EU hoort).

 

Binnen de EU is er een BTW regeling waar alle landen aan meedoen en is alles behoorlijk gestandaardiseerd. Buiten de EU moet je goed kijken naar de BTW regels van de landen van je klanten.

 

Succes,

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.