• 0

Dubbel belaste inkomsten door werk op Payroll en Zzp basis?

Beste lezer,

 

Omdat dit bericht openbaar op het internet wordt gepubliceerd heb ik de bedragen even fictief gemaakt. Dit doet echter niets af aan de kern van mijn vraag, de berekening gaat nog steeds op.

 

Begin dit jaar heb ik een opdracht aangenomen voor een Nederlands bedrijf vanuit het buitenland waar ik toen verbleef. Omdat ik op dat moment was uitgeschreven bij de KvK, en inschrijven alleen kan als je je fysiek in Nederland kan legitimeren bij een KvK kantoor, heb ik toen de keuze gemaakt om via een Payroll constructie te gaan werken via een tussenpartij, een Payroll bedrijf. Zo heb ik in de eerste helft van het jaar €25.000 euro verdient.

 

Inmiddels ben ik alweer een tijdje terug in Nederland, en ben weer ingeschreven bij de KvK als eenmanszaak, en ook weer begonnen aan een nieuwe opdracht als Zzp'er. Omdat ik nieuwsgierig was naar het bedrag dat ik moet reserveren voor de inkomstenbelasting ben ik eens aan het rekenen gegaan met het aangifteformulier voor een voorlopige aanslag van de belastingdienst. Ik ga dit jaar nog eens €25.000 Excl. BTW aan euro omzet genereren via mijn eigen bedrijf. Totale verdiensten zijn dus 50.000 euro dit jaar, maar over de eerste helft daarvan is al belasting ingehouden, en over de tweede helft nog niet.

 

Nu komt (naar mijn idee) het merkwaardige; Als ik alleen de inkomsten via Payroll opgeef, komt de te betalen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen op €0 euro uit. Dit klopt volgens mij, er is inmiddels al belasting ingehouden door het Payroll bedrijf.

 

Als ik alleen de inkomsten van mijn werk vanuit eigen bedrijf opgeef, komt de te betalen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen uit op zo'n zo'n €1.134 euro.

 

Als ik echter beide inkomsten opgeef in het formulier voor de voorlopige aanslag, komt daar een te betalen bedrag uit van €9.740.

 

Nu begrijp ik dat het bedrag hoger uitkomt wanneer ik zowel Payroll als Zzp opgeef, ik heb immers meer inkomsten opgegeven. Echter krijg ik nu de indruk dat ik over het inkomen dat via Payroll is verdient dubbel wordt belast, er is immers al belasting over betaald, en nu telt het nogmaals volledig mee voor de Inkomstenbelasting.

 

Om een indruk te krijgen wat ik aan belasting zou moeten betalen wanneer ik alleen 50.000 euro  zou hebben omgezet vanuit eigen bedrijf heb ik ook die berekening gemaakt, die komt uit op €10.875, maar in dat geval zou er nog niets al eerder zijn belast.

 

Ik hoop dat ik ergens een reken- of denkfout maak. Klopt deze berekening, of zie ik ergens iets over het hoofd? Kan iemand op dit forum wellicht opheldering geven?

 

In ieder geval alvast heel erg bedankt voor het lezen van dit hele verhaal! :smiling-face-with-sunglasses:

 

Groet, J

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is het effect van een progressief belastingstelsel. Grofweg de eerste 25000 is nauwelijks belast door heffingskorting en arbeidskorting. belastingdruk is dan rond de 5-7%

daarna gaat het hard want daarboven loopt het snel op het tarief dus het klopt dat je over de volgende 25.000 bijna 8000 euro belasting betaalt (dat is 32%) terwijl je over de eerste 25000 maar 1100 euro betaalt.

 

je betaalt niet dubbel over payroll.. je betaalt (bijna) het volle tarief van de eerste schijf over de hogere inkomsten omdat de dempende effecten van de kortingen uitgewerkt zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel,

 

Hartelijk dank voor je reactie!

 

Ik begrijp inderdaad dat ik over het totale inkomen van € 50.000 euro zo’n € 9.500 euro belasting moet betalen, €1.500 (6%) over de eerste helft, en € 8.000 (32%) euro over de tweede helft. Prima, snap ik helemaal!

 

Maar…, over die eerste € 25.000 is door het Payroll bedrijf ook nog eens ruim € 6.500 euro aan loonbelasting (met loonheffingskorting) en € 1.200 zorgverzekeringswet ingehouden. Ik betaal dus in totaal veel meer dan die € 9500 euro, namelijk € 16.700 euro.

 

Dus misschien was ik niet helemaal volledig of had ik dit niet goed verwoord, maar voor mijn gevoel is het bedrag wat ik reeds aan belastingen heb betaald via het Payroll bedrijf niet in mindering gebracht op het bedrag wat ik nu moet betalen over het totaal en betaal ik dus dubbel.

 

Gr, J

Link naar reactie
  • 1
9 uur geleden, noxion zei:

[..] Maar…, over die eerste € 25.000 is door het Payroll bedrijf ook nog eens ruim € 6.500 euro aan loonbelasting (met loonheffingskorting) en € 1.200 zorgverzekeringswet ingehouden. Ik betaal dus in totaal veel meer dan die € 9500 euro, namelijk € 16.700 euro.

[..]

De belasting die je als voorschot betaalt of een werkgever/payrollbedrijf in heeft gehouden zal worden verrekend bij je aangifte met het in totaal te betalen bedrag. Naar verwachting zul je dan na je aangifte nog 9500-6500=3000€ bij moeten betalen plus (of min) het verschil in betaalde en te betalen premies zorgverzekeringswet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.