• 0

BV (tijdelijk) laten slapen / inactief maken

Ik heb momenteel een BV (ik ben de enige aandeelhouder / DGA) waarin ik arbeid verricht en heb dus ook een arbeidsovereenkomst met de BV en geniet daaruit een gebruikelijk loon. 

 

Nu is mijn persoonlijke situatie veranderd en ga ik vanaf 1 januari 2023 fulltime in loondienst bij een ander bedrijf. Dat betekent dus dat ik geen arbeid meer in de BV zal verrichten en de activiteiten daarin zal staken. Er is wel vermogen opgebouwd dat nog in de BV zit. Aangezien ik geen arbeid meer ga verrichten voor de BV, wil ik dus ook mijn dga-loon stopzetten. 

 

Ik wil echter de BV graag (voorlopig) aanhouden, omdat de kans bestaat dat dat we nog een doorstart willen maken later en daarvoor wil ik dat vermogen in de BV beschikbaar houden voor het geval dat. Mocht in de loop van volgend jaar blijken dat die kans klein is, zal ik misschien de BV staken. Maar dat weet ik dus nog niet. 

 

Na mijn speurtocht over internet en forum denk ik het wel te begrijpen (maar lees toch soms andere dingen), maar wil uiteraard problemen voorkomen en dus graag nog even het volgende toetsen:

 

- Kan ik mijn huidige DGA arbeids-contract nietig verklaren of moet ik deze omzetten naar een contract voor 0 uren / euro? 

- Moet ik eigenlijk nog steeds een loonadministratie voeren met met nullen of slaat dat nergens op? (heb mijn boekhouder nu gezegd de loonadministratie te stoppen per januari)

- Kan ik gewoon maandelijks een 0 euro aangifte voor de loonheffingen doen of moet ik deze verandering nog op een andere manier kenbaar maken bij de belastingdienst?

- De winst over 2022 wil ik voorlopig in het bedrijf laten staan. Kan ik op een willekeurig moment in 2023 alsnog besluiten dit als dividend uit te keren? Als ik het goed heb begrepen wel namelijk.

- Nog iets dat ik over het hoofd zie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
6 uur geleden, P. Visser zei:

1. Kan ik mijn huidige DGA arbeids-contract nietig verklaren of moet ik deze omzetten naar een contract voor 0 uren / euro? 

2. Moet ik eigenlijk nog steeds een loonadministratie voeren met met nullen of slaat dat nergens op? (heb mijn boekhouder nu gezegd de loonadministratie te stoppen per januari)

3. Kan ik gewoon maandelijks een 0 euro aangifte voor de loonheffingen doen of moet ik deze verandering nog op een andere manier kenbaar maken bij de belastingdienst?

4. De winst over 2022 wil ik voorlopig in het bedrijf laten staan. Kan ik op een willekeurig moment in 2023 alsnog besluiten dit als dividend uit te keren? Als ik het goed heb begrepen wel namelijk.

5. Nog iets dat ik over het hoofd zie?

Dag P Visser

 

Ik heb ze even genummerd voor het gemak

1. Je kunt gewoon de arbeidsovereenkomst opzeggen.

2. Kun je mee stoppen, mits inderdaad de loonadministratie bij de fiscus afgemeld wordt wegens geen personeel in dienst meer.

3. Briefje sturen. Pas als het bevestigd is, kun je stoppen met nul aangiftes

4. Ja

5. Ook al slaapt de BV, nog steeds wel elk jaar aldoor VPB doen en deponeren bij de KvK.

 

Groet, Joost 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.