• 0

Advies entiteiten structuur oprichting tech bedrijf

Beste Higherlevel experts,

 

Ik heb een constructie bedacht en zou hier graag fiscaal/juridische feedback op willen. Momenteel zit ik in de laatste fase van de prototype ontwikkeling van een web applicatie. De applicatie is een peer-to-peer marketplace in de medical tech met als doelgroep expats, dus internationale focus. Ik verwacht meerdere investeringsrondes te gaan doen. Tot zo ver de introductie van het bedrijf. 

De constructie die ik heb bedacht ziet er als volgt uit:


level 1: Personal Holding B.V.

-Deelneming in de businessholding

-Deelneming in overige ondernemingen/investeringen

-Persoonlijke zakelijke uitgaven

-Management fee


level 2: Business Holding

-Hier kunnen we de investeringsrondes mee doen

 

level 3: Werkmaatschappij(en)

-Te starten met 1 werkmaatschappij. Hier kunnen we uiteindelijke meerdere B.V.'s oprichten, afhankelijk van hoe de toekomst eruit zal komen te zien, ik kan me voorstellen dat ik wellicht een app HQ B.V. opricht, een app Global B.V., Buitenlandse entiteiten, etc. etc.

 

Mijn visie op deze constructie is dat het zonder een dergelijke ''tussenholding'' lastig is om te investeren in dit gehele project, aangezien investeerders in het begin instappen wanneer er nog maar 1 of 2 werkmaatschappij entiteiten zijn en er wellicht later meer komen en investeerders ook op verschillende momenten instappen. Mocht ik geen tussenholding hebben en de investeerders deels eigenaar zijn van 1 werkmaatschappij en ik voor wat voor reden dan ook besluit een extra werkmaatschappij op te richten zijn ze daar opeens geen eigenaar van..

 

Is dit een gebruikelijke constructie?

Is dit hoe dit in de regel gedaan wordt?

Zou je uiteindelijk (stel dat) ook met die holding een IPO doen?

Hebben jullie nog ander advies? Alles is welkom

 

Ja, ik zal dit ook met de accountant, notaris en startup founders overleggen echter wil ik zoveel mogelijk visies hierop te horen krijgen om van te leren.

 

Alvast hartelijk dank!

 

Groet,

 

Martijn

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Martijn

 

Welkom op HL.

 

De opzet is, aangenomen dat in de Business Holding de IP-rechten komen - inderdaad gebruikelijk. 

Een IPO gaat met een NV, omdat de aandelen van een BV niet publiekelijk verhandelbaar zijn. Dat zal dus tzt omgezet moeten worden. IPO doe je meestal met de vennootschap waar de waarde in zit. 

 

"Ander advies" heb ik vast wel, maar dat is wel erg weinig specifiek ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dag Martijn

 

Welkom op HL.

 

De opzet is, aangenomen dat in de Business Holding de IP-rechten komen - inderdaad gebruikelijk. 

Een IPO gaat met een NV, omdat de aandelen van een BV niet publiekelijk verhandelbaar zijn. Dat zal dus tzt omgezet moeten worden. IPO doe je meestal met de vennootschap waar de waarde in zit. 

 

"Ander advies" heb ik vast wel, maar dat is wel erg weinig specifiek ;)

Top, dank Joost! Dan weet ik in ieder geval voor welke basisconstructie ik kan gaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.