• 0

Zo maakte Zeynep Dag van Alzúarr een luxe-merk

(aangepast)

Er komen op dit forum vaak mensen voorbij die ervan dromen wereldberoemd te worden met hun modemerk. Soms is het vooral een droom, want ze hebben weinig praktische ervaring. Daarom wijs ik af en toe op een stel ondernemers die het wel gelukt is, en bespreken we hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben.

Een voorbeeld is Daily Paper (zes jaar gelee op HL). Toen ik daar mee in aanraking kwam, moest ik lachen. Het is een klassiek verhaal: stel jongeren begint met t-shirts en transfers. Daar komen trainers en puffa jackets bij, en voor je het weet ben je lord of the alleyways. Tot in de Bijenkorf aan toe.

 

Niet genoemd hier is Balr van de voetballers Demy de Zeeuw, Gregory van der Wiel en Eljero Elia. Die zijn ook begonnen met basics met opdruk. Door verstandige inkoop is de kwaliteit goed en dan sluiten zich vanzelf andere producenten aan. Met als gevolg dat je nu met een Balr Vespa door de stad kan rijden.

 

Een ander succesverhaal is Clan de Banlieue (genoemd op HL in een topic over meeliften en capsule collections). Begonnen in Rotterdam, notabene in de printshop Druk Rotterdam waar t-shirts en hoodies gemaakt werden.

 

Geweldig vind ik Olcay Gulsen die met lef en bluf (en veel doorzettingsvermogen) aan de basis van de opkomst en de neergang van Supertrash stond. Genoemd op HL, hier en hier.

 

Deze week zag ik Zeynep Dag op TV. Die kreeg na het basisonderwijs het advies Lager Beroepsonderwijs te doen, maar ze wilde perse mode-ontwerper worden. Ze ging dus naar de kunstacademie om vervolgens in 2017 een eerste kleine collectie te maken van superbling schoenen met het abel Alzúarr. Knielaarzen in bladgoud, Arabisch over-the-top. In 2018 was tweederde van haar omzet afkomstig uit de United Arabic Emirates.

 

Zeynep is superslim, want ze wist haar eerste collectie met een trucje onder de aandacht te brengen van Rihanna, die meteen verschillende paartjes liet bestellen. Die slimheid zie je ook terug in de manier waarop Alzúarr gepresenteerd wordt. Ze hebben er gewoon Paris onder gezet. Eindhoven is minder sexy. Fake it tilt you make it... Persoonlijk ben ik meer voor de Antwerpse ontwerpers, die van hun stad een mode-bolwerk maakten.

Zeynep laat Eindhoven ondertussen echter niet links liggen, want ze heeft er in de oude rechtbank een particuliere modeschool opgezet: Business Fashion Academy. Ik zie ontwerpers Bas Kosters en Marlies Dekkers bij de docenten staan. De school biedt een dag- en een avondopleiding voor een groep studenten per kalenderjaar en enkele cursussen die een dag per week in beslag nemen. 

Je moet haar eigenlijk zien horen praten. Wat een kei, ik word helemaal blei!
 

 

Let ook op de Shell-reclame uit 2016.

aangepast door TwaBla
enkele details verbeterd

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.