• 0

Geruisloze inbreng + verlengd boekjaar mogelijk?

(aangepast)

Mijn notaris en Fiscalist spreken elkaar tegen. Hoe moet ik met onderstaande situatie omgaan om me aan de wet te kunnen houden? 

 

Situatie
Eenmanszaak (EZ) wordt ingebracht in Holding (HBV) en glijdt door naar werkmaatschappij (BV). 

Accountant en fiscalist hebben geadviseerd om EZ geruisloos per 1 okt 2022 via HBV in BV in te brengen en voor het eerste boekjaar HBV en BV een verlengd boekjaar aan te vragen.  Beide geven aan dat dit kan en wettig is toegestaan wanneer als einde boekjaar 31 december wordt aangegeven.  Ze geven aan dit ook al vaker te hebben gedaan zo. 

Notaris geeft nu echter aan dat bovenstaande in strijd is met 8e artikel standaardvoorwaarden voor geruisloze inbreng. 

 

Maar wie heeft er nu gelijk? 

aangepast door Tomas79
volledigheid
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een geruisloze inbreng kán terugwerkende kracht verleend worden tot:

1. de datum van ondertekening van de intentieverklaring; of

2. 1 januari van het jaar waarin tevens tijdig - voor 1 oktober - een intentieverklaring is ingediend bij de fiscus.

 

Als je accountant en fiscalist beide stellen dat terugwerkende kracht naar 1 oktober aan de orde zou moeten zijn, dan moet er dus ook een intentieverklaring zijn met als tekendatum 1 oktober.

 

De notaris zit sowieso mis, want dit artikel waar hij naar verwijst (de link die jij post) geldt alleen voor de omzetting van een EMZ in een NV op de NL Antillen! Als hij doelt op de 8e standaardvoorwaarde geruisloze inbreng, dan begrijp ik nog steeds zijn punt niet. Er is niks mis met een fiscaal overgangstijdstip van 1 oktober 2022 (dus wel op voorwaarde dat er een getekende intentieverklaring is per die datum) en daarna een verlengd boekjaar 2022-2023.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.