• 0

Bibit-betalingenh inboeken, hoe?

Gast Verwijderd account

Tot nu toe doe ik de boekhouding in Excel, maar aangezien het steeds meer wordt zou ik graag wat structuur willen. Op zoek naar een boekhoudpakket. Geen probleem. Tot ik mijn ontvangsten wil boeken.

Klanten geven een opdracht. Maar dan. De betaling komt niet rechtstreeks

van de klant zoals de meeste boekhoudpakketten verwachten, maar komt binnen via Bibit. En ook nog onder inhouding van de creditcard kosten en eventuele refunds. Per order is een regel met bedrag en inhouding vermeld.

Hoe boek ik zoiets nou het beste ?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Hoe boek ik zoiets nou het beste ?

Je boekt de klant in onder debiteuren. Krijg je een betaling binnen van BiBit dan is het;

bank

aan debiteuren

 

Natuurlijk heb je een verzamelpost van Bibit dat je binnenkrijgt en zul je dus elke afzonderlijke factuur moeten afboeken, maar dat is logisch denk ik.

 

Als je een ander overzicht zou willen, zou je kunnen werken met de tussenrekening "bibit", maar of dat nu echt zo handig is betwijfel ik.

 

Kortom, ik zie geen reden om af te wijken van een normale boeking. Wie het geld voor een bepaalde factuur stort maakt eigenlijk toch niets uit (ga jij bijvoorbeeld anders met een betaling om als bedrijf X bewust de rekening voor bedrijf Y betaalt ?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

zelfs voor dat soort vragen is er tegenwoordig een forum ;D

 

Hallo Martijn,

 

Goed initiatief, heeft m.i. wel potentie.

De laatst geregistreerde gebruiker voor mij was Nils, zag ik, als het zo doorgaat kan dit een broertje van HL worden (nog héél klein, maar toch).

 

Mieke M

Link naar reactie
  • 0

Hai Mieke,

 

Dankjewel voor je compliment. Erg motiverend om te lezen dat er naar jouw inschatting potentie aanwezig is! Als dit een neefje van HL zou worden zou ik al blij worden ;D.

 

Ik vind het erg leuk om te doen in ieder geval. Valt nog niet mee zo'n forumpje beginnen, maar dat maakt de uitdaging om het te doen slagen des te groter denk ik maar..

 

Groeten, Martijn

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Flauw misschien, maar zou je ook nog antwoord kunnen geven op de vraag van de topicstarter of doe je dat alleen op het administratieforum? ;)

 

Hoi Martijn (andere Martijn dus, alias Welleke),

 

We waren inderdaad een beetje off-topic. Maar jouw eigen antwoord zag er erg professioneel (of hou je alleen de schijn op? ;D ), dus die klus leek geklaard.

 

Zal ik eens wat bekennen .... ik heb geen flauw idee wat een bibit-betaling is. En wee degene die mij hiervoor met kneuzen om de oren slaat.

 

Mieke

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, totaal niet flauw :) spitse opmerking zelfs.. Ik blijf zeker ook op HL posten (en heb na het lanceren van adminforum ook al op HL gepost meen ik ..).

 

Groeten, Martijn

 

En, hier het antwoord op de vraag:

 

Voor zover ik kan beoordelen is het probleem dat de ontvangsten niet binnenkomen op een bankrekening die je in de administratie boekt. De opbrengsten moet je echter wel opnemen in je verlies en winst rekening.

 

Het eenvoudigste is denk ik op deze opbrengsten in het memoriaalboek in te boeken. Vervolgens maak je een balansrekening aan 'nog te ontvangen bibit'. Op een gegeven moment krijg je de beschikking over deze gelden, en zou je ze op de rekening van de zaqak kunnen storten en boek je deze bankontvangst af tegen 'nog te ontvangen bibit'.

 

Als ze verrekend worden met creditcard prive-uitgaven worden het feitelijk prive-opnames. Dan moet je de balansrekening 'nog te ontvangen bibit' per memoriaal afboeken naar de post priveopnames in het kapitaal.

 

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de toelichting MartijnP ;). Blijkt dat mijn antwoord aardig in de richting was, dus niet alleen schijn, ook mazzel Mieke :P

 

Overigens is een apart administratie-forum waar nog dieper op de zaken wordt ingegaan helemaal zo'n slecht idee niet. Ik wens je veel succes en doorzettingsvermogen, want het is zwaar om voldoende mensen te trekken heb ik uit ervaring gezien.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 53 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.