• 0

ZZP: auto naar BV en weer terug naar prive

(aangepast)

Ik heb een eenmanszaak en heb een elektrische auto gekocht en deze als zakelijk aangemerkt(met als plan om deze na 5 jaar te vervangen voor een nieuwe auto). Door corona heb ik er helaas weinig mee hoeven rijden en is het zonde om te verkopen.

Ik heb hier al gelezen dat bijv het verkopen aan mijn vriendin(fiscaal partner), zou kunnen worden aangemerkt als belastingontduiking (vanwege de bijtelling die dan niet meer betaald wordt)

 

Daarnaast ben ik bezig om een BV te starten en daar mijn werkzaamheden in voort te zetten, en evt daar personeel in aan te nemen/in te huren en/of meer samen te gaan werken met partners.

 

Is er een mogelijkheid om dit te combineren? Bijvoorbeeld, ik start nu een BV en neem alles over vanuit mijn eenmanszaak (en ik leg bijv de auto ook in en schrijf deze formeel over naar mijn BV). 

Kan ik dan de auto over x jaar dan wel aan mijn prive persoon verkopen(of mijn fiscale partner), zonder dat dit kan worden aangemerkt als belastingontduiking?

 

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden als ik een zakelijk aangemerkte auto naar een nieuwe BV schuif, bijvoorbeeld in de vorm van afschrijvingen, BTW en de MIA die ik bij de aanschaf gebruikt heb?

aangepast door PaulZZP
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Transacties met je eigen BV moeten zakelijk zijn. Dus je moet prijzen hanteren die in het economisch verkeer gebruikelijk zijn. Hoe je met een eventuele desinvesteringsbijtelling uitkomt zul je dus moeten bekijken en BTW is uiteraard van toepassing op de transactie.

Daarnaast zul je de boekwinst in de IB sfeer aan moeten geven en die boekwinst is er want een EV met weinig km's op de teller heeft een hoge huidige waarde.

Verkoop je later de auto vanuit je BV dan geldt weer dat eerste vereiste: het moet een zakelijke transactie zijn.

Link naar reactie
  • 0
Op 23-1-2023 om 18:46, StevenK zei:

Transacties met je eigen BV moeten zakelijk zijn. Dus je moet prijzen hanteren die in het economisch verkeer gebruikelijk zijn. Hoe je met een eventuele desinvesteringsbijtelling uitkomt zul je dus moeten bekijken en BTW is uiteraard van toepassing op de transactie.

Daarnaast zul je de boekwinst in de IB sfeer aan moeten geven en die boekwinst is er want een EV met weinig km's op de teller heeft een hoge huidige waarde.

Verkoop je later de auto vanuit je BV dan geldt weer dat eerste vereiste: het moet een zakelijke transactie zijn.

 

Tenzij er geruisloos wordt omgezet in een B.V., dan zou je je boekwaarde over kunnen zetten in de B.V. en hoeft er tijdelijk geen afrekening plaats te vinden over boekwinst. Totdat je natuurlijk deze weer vanuit B.V. verkoopt aan je privé, dan moet je je boekwinst realiseren in je B.V.. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.