PaulZZP

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

PaulZZP's trofeeën

  1. In mijn branch zie ik in zo'n constructie juist 2 varianten: - recruiters/tussenpersonen zitten er letterlijk tussen, ook met facturatie. Jij plaatst de ZZP-er, en jij spreekt tarief af met de klant en met de ZZP-er. Het verschil is je marge. - recruiters/tussenpersonen werken met een eenmalige vaste fee voor plaatsing (dit komt maar sporadisch voor). Andere varianten is een fee in fasen(bijv bij plaatsing en na 6 maanden, 12 maanden etc). De eerste is uiteraard het beste, je kan zelf je marge onderhandelen, zzp geeft een tarief op en jij probeert zo goed mogelijk te verkopen. Ik zou het altijd zo doen, omdat je na plaatsing geen toegevoegde waarde meer hebt. Zodra al het contractueel en qua facturatie tussen ZZP en eindklant direct loopt, waar hebben ze jou dan nog voor nodig? Hoe lang ga je dan nog facturen blijven sturen? Daarnaast lijkt het me juist van toegevoegde waarde dat een school maar 1 facturatiepunt heeft voor al zn zzp inhuur en niet van elke zzp-er facturen krijgt en van jou voor elke zzp-er die je geplaatst hebt. let wel, in mijn branch gaat het vooral om fulltime plaatsingen voor meerdere maanden tot meerdere jaren. Dan denk ik, als het in meerdere branches zo gaat als hierboven, waarom zou in het onderwijs er dan ineens sprake kunnen zijn van een schijnconstructie?
  2. bedankt voor je antwoord. Ik snap dat ik op de productie een BTW voordeel heb (ik heb die kWh inderdaad geen BTW hoeven te betalen, wat ik normaal zonder panelen wel had gemoeten). Wat ik alleen niet begrijp is dat ik zowel bij 1a BTW moet terugbetalen EN bij privegebruik, dat voelt dubbelop. Waarom wordt mijn prive gebruik van stroom los van de panelen meegenomen en moet ik daar BTW over afdragen? Nu is het me nog steeds niet duidelijk hoe de BTW te berekenen :) In het voorbeeld van de belastingdienst wordt voor 1a ook een terugleververgoeding (15 cent) aangehouden, voor mij geldt dat niet omdat ik wel teruglever, maar dit gesaldeerd wordt. En daarnaast is het lastig, want de tarieven zijn dynamisch geweest en de BTW is ook een gedeelte van het jaar verlaagd geweest :) Dit kost zoveel tijd om te berekenen voor iets wat hooguit een paar tientjes per jaar zal zijn, ik snap niet dat het forfait niet gewoon genomen kan worden. note: De 'zakelijke' kWh die vergoed ik mezelf inderdaad incl BTW(en incl alle andere energiebelastingen), al staat dit inderdaad niet gespecificeerd. Dit regel ik via mijn laadpaalleverancier, die houdt de kosten bij en factureert mijn onderneming, en crediteert mij prive weer dit bedrag. Dan gaat het netjes via een factuur en hoef ik het zelf niet bij te houden.
  3. Heeft iemand een uitleg over hoe ik jaarlijks de BTW 'opbrengsten' moet berekenen van mijn prive zonnepanelen (waar ik de BTW voor heb teruggevraagd). Volgens de belastingdienst kan ik geen forfait bedragen gebruiken, maar moet je het zelf berekenen. De voorbeeldberekening van de belastingdienst is super onduidelijk en gaat bijvoorbeeld uit van een situatie van overproductie, maar dat is bij mij niet het geval. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/ondernemer-zonnepanelen-nultarief Mijn situatie Eenmanszaak productie: 2200 kWh teruggeleverd 1700 kWh (500 kWh dus al direct verbruikt) stroom gekocht bij leverancier 5500 kWh stroom afgerekend (na salderen) 3800 kWh Van de 5500kWh verbruik heb ik 3000 kWh gebruikt om zakelijk aangemerkte auto op te laden. Prive gebruik(als je daarover kan spreken bij zonnepanelen) was dus 2500 kWh. In het voorbeeld van de belastingdienst wordt bijvoorbeeld een opbrengst uitgeregekend, echter ik koop meer stroom dan dat ik opwek: is bij opbrengst dan negatief of gewoon 0? Of moet ik bijvoorbeeld uitgaan van de 1700 kWh die daadwerkelijk is teruggeleverd(en gesaldeerd).
  4. Ik heb een eenmanszaak en heb een elektrische auto gekocht en deze als zakelijk aangemerkt(met als plan om deze na 5 jaar te vervangen voor een nieuwe auto). Door corona heb ik er helaas weinig mee hoeven rijden en is het zonde om te verkopen. Ik heb hier al gelezen dat bijv het verkopen aan mijn vriendin(fiscaal partner), zou kunnen worden aangemerkt als belastingontduiking (vanwege de bijtelling die dan niet meer betaald wordt) Daarnaast ben ik bezig om een BV te starten en daar mijn werkzaamheden in voort te zetten, en evt daar personeel in aan te nemen/in te huren en/of meer samen te gaan werken met partners. Is er een mogelijkheid om dit te combineren? Bijvoorbeeld, ik start nu een BV en neem alles over vanuit mijn eenmanszaak (en ik leg bijv de auto ook in en schrijf deze formeel over naar mijn BV). Kan ik dan de auto over x jaar dan wel aan mijn prive persoon verkopen(of mijn fiscale partner), zonder dat dit kan worden aangemerkt als belastingontduiking? Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden als ik een zakelijk aangemerkte auto naar een nieuwe BV schuif, bijvoorbeeld in de vorm van afschrijvingen, BTW en de MIA die ik bij de aanschaf gebruikt heb?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.