• 0

BTW berekenen zonnepanelen zakelijke kWh

(aangepast)

Heeft iemand een uitleg over hoe ik jaarlijks de BTW 'opbrengsten' moet berekenen van mijn prive zonnepanelen (waar ik de BTW voor heb teruggevraagd). Volgens de belastingdienst kan ik geen forfait bedragen gebruiken, maar moet je het zelf berekenen. 

 

De voorbeeldberekening van de belastingdienst is super onduidelijk en gaat bijvoorbeeld uit van een situatie van overproductie, maar dat is bij mij niet het geval.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/ondernemer-zonnepanelen-nultarief

 

Mijn situatie

Eenmanszaak

productie: 2200 kWh

teruggeleverd 1700 kWh (500 kWh dus al direct verbruikt)

stroom gekocht bij leverancier 5500 kWh

stroom afgerekend (na salderen) 3800 kWh

 

Van de 5500kWh verbruik heb ik 3000 kWh gebruikt om zakelijk aangemerkte auto op te laden.

Prive gebruik(als je daarover kan spreken bij zonnepanelen) was dus 2500 kWh.

 

 

In het voorbeeld van de belastingdienst wordt bijvoorbeeld een opbrengst uitgeregekend, echter ik koop meer stroom dan dat ik opwek: is bij opbrengst dan negatief of gewoon 0? Of moet ik bijvoorbeeld uitgaan van de 1700 kWh die daadwerkelijk is teruggeleverd(en gesaldeerd).

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is inderdaad een 'dramatische' regeling die toen bedacht is...

 

De 1700 kWh moet je in geld uitdrukken (sommige providers doen dat ook, anderen weer niet) en daarvan ben je dan BTW verschuldigd.

Gewoon bij je omzet in de BTW aangifte (maar niet als omzet in het resultaat, want de zonnepanelen zijn privé!).

 

De 2500 kWh moet je ook in geld uitdrukken. En ook daarvan ben je de BTW verschuldigd. Maar dan niet als omzet in je BTW aangifte!  Als privégebruik.

 

Leuk hé, zonnepanelen thuis als je ondernemer bent...

 

En daarnaast kan je ook wel de 3000 kWh in geld uitdrukken en als 'brandstof' aanmerken. Zonder BTW dan, want een deugdelijke inkoopfactuur zal je niet hebben lijkt mij.

 

Succes!  

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 hours ago, shoptillyoudrop said:

Het is inderdaad een 'dramatische' regeling die toen bedacht is...

 

De 1700 kWh moet je in geld uitdrukken (sommige providers doen dat ook, anderen weer niet) en daarvan ben je dan BTW verschuldigd.

Gewoon bij je omzet in de BTW aangifte (maar niet als omzet in het resultaat, want de zonnepanelen zijn privé!).

 

De 2500 kWh moet je ook in geld uitdrukken. En ook daarvan ben je de BTW verschuldigd. Maar dan niet als omzet in je BTW aangifte!  Als privégebruik.

 

Leuk hé, zonnepanelen thuis als je ondernemer bent...

 

En daarnaast kan je ook wel de 3000 kWh in geld uitdrukken en als 'brandstof' aanmerken. Zonder BTW dan, want een deugdelijke inkoopfactuur zal je niet hebben lijkt mij.

 

Succes!  

 

bedankt voor je antwoord.

 

Ik snap dat ik op de productie een BTW voordeel heb (ik heb die kWh inderdaad geen BTW hoeven te betalen, wat ik normaal zonder panelen wel had gemoeten).

Wat ik alleen niet begrijp is dat ik zowel bij 1a BTW moet terugbetalen EN bij privegebruik, dat voelt dubbelop. Waarom wordt mijn prive gebruik van stroom los van de panelen meegenomen en moet ik daar BTW over afdragen?

 

Nu is het me nog steeds niet duidelijk hoe de BTW te berekenen :) In het voorbeeld van de belastingdienst wordt voor 1a ook een terugleververgoeding (15 cent) aangehouden, voor mij geldt dat niet omdat ik wel teruglever, maar dit gesaldeerd wordt.

 

 

En daarnaast is het lastig, want de tarieven zijn dynamisch geweest en de BTW is ook een gedeelte van het jaar verlaagd geweest :) Dit kost zoveel tijd om te berekenen voor iets wat hooguit een paar tientjes per jaar zal zijn, ik snap niet dat het forfait niet gewoon genomen kan worden.

 

 

note: De 'zakelijke' kWh die vergoed ik mezelf inderdaad incl BTW(en incl alle andere energiebelastingen), al staat dit inderdaad niet gespecificeerd. Dit regel ik via mijn laadpaalleverancier, die houdt de kosten bij en factureert mijn onderneming, en crediteert mij prive weer dit bedrag. Dan gaat het netjes via een factuur en hoef ik het zelf niet bij te houden.

aangepast door PaulZZP
Link naar reactie
  • 0

Dag, ik zit met precies hetzelfde probleem als PaulZZP.

Er is geen duidelijke beschrijving te vinden van de btw berekening opbrengst zonnepanelen. Gaat het om de opgewekte stroom, de teruggeleverde stroom ?

De berekening bij de belastingdienst blinkt uit in onduidelijkheid.

 

Mijn situatie:

opgewekt      6000

teruggeleverd 4400  ( meteen dus  gebruikt privé 6000-4400= 1600)

Stroom gekocht bij leverancier 5900

afgerekend na saldering 1400


En met welke tarieven moet/mag je dan rekenen ?
Het verbruik is geheel privé.

 

Als iemand hier helderheid in kan brengen, is mijn dankbaarheid groot.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit had ik al geschreven eigenlijk (ik ga er van uit dat je de BTW op de aanschaf teruggevraagd hebt, dus dat de zonnepanelen bij je woning voor de omzetbelasting "zakelijk" zijn en voor de inkomstenbelasting "privé"):

 

Over de terug-levering (4400) ben je BTW verschuldigd. Bij 1a (1e helft 2022) en bij 1b (2e helft 2022) in de aangifte.

 

Over het privégebruik (1600) ben je ook BTW verschuldigd. Bij 1d.

 

De bijbehorende tarieven moet je ergens proberen te achterhalen (bij je provider?).

 

Blijft leuk, zonnepanelen als je ondernemer voor de BTW bent... 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

ik ga er van uit dat je de BTW op de aanschaf teruggevraagd hebt, dus dat de zonnepanelen bij je woning voor de omzetbelasting "zakelijk" zijn en voor de inkomstenbelasting "privé"):


Dank je voor de verduidelijking. 
Nog een na vraag.

 

Welke invloed heeft het terugvragen van de aanschaf BTW op het ‘zakelijk’ of ‘prive’ zijn van de zonnepanelen ? Met ingang van dit jaar is er geen btw meer terug te vragen, dus  kan dat geen invloed meer hebben ?

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Dit had ik al geschreven eigenlijk (ik ga er van uit dat je de BTW op de aanschaf teruggevraagd hebt, dus dat de zonnepanelen bij je woning voor de omzetbelasting "zakelijk" zijn en voor de inkomstenbelasting "privé"):

En waar staat dat dit alleen het geval is als je de BTW teruggevraagd hebt bij aanschaf?

(want ik dacht dat het sowieso altijd aan de orde is als je energie terug levert, ook bij huurpanelen e.d.)

 

En gaan ze er dan ook vanuit dat je de betaalde BTW op energiekosten terugvraagt in je BTW aangiftes?

(want dan ga je uit van een zakelijk contract, en die BTW kun je dus terugvragen, behalve wel een correctie bij prive gebruik)

 

En hoe zit het met een ZZP'er die een huurhuis heeft waar de verhuurder panelen heeft gelegd en de ZZP'er het voordeel heeft (want die levert officieel wel terug aan de energiemaatschappij).

 

Ja, het is een werkelijk oerwoud en ik vraag me af of een inspecteur die voor controle komt dit ook zo uit zijn mouw weet te schudden.

 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Rik · zei:

want ik dacht dat het sowieso altijd aan de orde is als je energie terug levert, ook bij huurpanelen e.d.

 

Eerlijk gezegd heb ik mij nooit verdiept in de situatie dat een 'BTW ondernemer' in een huurhuis woont en energie terug levert. Dan dus zonder dat de BTW over de aanschaf van zonnepanelen teruggevraagd is.

En dat ben ik ook niet van plan om te doen (ken verder niemand in deze situatie...).

 

11 minuten geleden, Rik · zei:

En gaan ze er dan ook vanuit dat je de betaalde BTW op energiekosten terugvraagt in je BTW aangiftes?

 

Nou, als je BTW terugvraagt in je aangifte dan is dat gewoon zo... Ik denk dat niemand ergens van "uitgaat": de feiten tellen, zou ik zeggen.

 

13 minuten geleden, Rik · zei:

En hoe zit het met een ZZP'er die een huurhuis heeft waar de verhuurder panelen heeft gelegd en de ZZP'er het voordeel heeft (want die levert officieel wel terug aan de energiemaatschappij).

 

Dat lijkt mij volledig een privéaangelegenheid.

Maar je kan natuurlijk (dan) ook geen BTW over je "zakelijke" energienota terugvragen, want dat heeft niets met je onderneming te maken verder.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, antonia zei:

Met ingang van dit jaar is er geen btw meer terug te vragen, dus  kan dat geen invloed meer hebben ?

 

Dat is inderdaad zo. Geen idee eerlijk gezegd. Het blijf een 'draak' van een regeling gewoon!

 

Maar je bedoelt dan hoop ik dat je niet in 2022 (of eerder) de zonnepanelen al aangeschaft hebt, want anders blijft alles zoals het was (lijkt mij).

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:
19 minuten geleden, Rik · zei:

En hoe zit het met een ZZP'er die een huurhuis heeft waar de verhuurder panelen heeft gelegd en de ZZP'er het voordeel heeft (want die levert officieel wel terug aan de energiemaatschappij).

 

Dat lijkt mij volledig een privéaangelegenheid.

Maar je kan natuurlijk (dan) ook geen BTW over je "zakelijke" energienota terugvragen, want dat heeft niets met je onderneming te maken verder.

En daar ben ik dus nog niet zo zeker van.

 

De belastingdienst stelt dat als je een eenmanszaak hebt en je bedrijf NIET aan huis hebt, je ook voor de zonnepanelen die op je privé huis liggen, gewoon BTW verschuldigd bent. Je bent eigenlijk gewoon een energieleverancier op dat moment. Ook als je geen BTW teruggevraagd hebt op je panelen.

 

Quote

 

Ik heb niet-geïntegreerde zonnepanelen op mijn woning - en mijn bedrijf niet aan huis

In dit geval telt u de verschuldigde btw van uw zonnepanelen op bij de btw van uw ondernemersactiviteiten. U moet de btw zelf berekenen.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/ondernemer-zonnepanelen-nultarief

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik nu doe: Ik doe alsof m'n neus bloed. Straks gaan we naar uurs kWh-tarieven dan is het helemaal niet meer bij te houden. Heb de belastingtelefoon zowel als Greenchoice gesproken: die doen helemaal alsof deze uitdaging niet bestaat. Op mijn vraag hoe verschikkelijk veel ZZP-ers hiermee met vragen komen blijkt het echt een non-issue.

 

Er zijn vier categorieën waarvan de laatste mijns inziens niet bestaat:

1. Die er zich eigenlijk helemaal niet van bewust zijn dat ze wat moeten met die zonnepanelen (bliss)

2. Die het eigenlijk wel weten maar ook denken, die soep wordt niet zo heet gegeten, laat maar waaien

3. Die het gewoon volgens het boekje voor elkaar willen hebben en die het niet lukt zonder écht héél erg veel tijd mee kwijt te zijn met het vergaren van alle data.

4. Die het volgens het boekje voor elkaar willen hebben en dat eigenlijk zonder noemenswaardige problemen en tijdsinvestering lukt.

 

Categorie 4 bestaat niet, daar ben ik nu na twee jaar zonnepanelengedoe wel achter.

Ik heb na twee jaar besloten van een nummertje 3 een nummertje 2 te worden: Ik doe net alsof die dingen niet op m'n dak liggen. Ik reserveer wel wat geld ofzo voor de boete, of voor m'n pensioen later.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hallo,

 

forfait voor zonnepanelen is pas uitgebreid.

zie link: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/uitbreiding-forfait-zonnepaneelhouders 

 

ook voor ondernemers is deze dus uitgebreid en mogen ondernemers gebruik maken van de forfait bedragen als ze zonnepanelen op hun woning hebben liggen. Wat ik me dan afvraag, moeten ondernemers dit jaarlijks bijtellen of per kwartaal? 

aangepast door Kenzotje
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.