• 0

Hoe verwerk ik de mutaties van ETSY zonder factuur van ETSY

(aangepast)

Beste Ondernemers,

 

Ik zit met een boekhoud probleempje m.b.t het boeken van verkopen op ETSY.
 

ETSY maakt elke week een bedrag over,
nadat de maand is afgelopen zijn de cijfers te zien van de verkoop en de kosten die ETSY berekend.
 

Echter ETSY maakt geen factuur op zoals b.v. bij BOL.COM

Wat is er wel:

Totaal verkopen
De Kosten die ETSY berekend
En het bedrag die ETSY over heeft gemaakt.
(Dit is allemaal uit een CSV bestand te halen.)
 

Even een fictief voorbeeld:

In januari heeft ETSY 1000 euro in 4x overgemaakt.
De kosten van ETSY waren 500 euro
De totale omzet is dus 1500 euro
Van de 1500 moet ik de btw-boeken a 260.33.

Ik heb de 1000 euro per bank ontvangen deze plaats ik op een grootboekrekening
1020/ betalingsmiddelen met als naam tussenrekening ETSY

Ik heb ook een grootboekrekening verkoopkosten ETSY  4591/winst en verlies aangemaakt!

Nu loop ik vast…

Aangezien ik geen factuur ontvang van ETSY waarop zowel de omzet als de kosten staan
Kom ik niet verder…

Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik dit simpel kan verwerken.

Ik gebruik het boekhoudprogramma van E-Boekhouding.

Natuurlijk heb ik de vraag ook aan de helpdesk gesteld, deze gaven mij het advies om het te boeken zoals:
Hoe verwerk ik de mutaties van een Payment Service provider (bijv. Ideal, Buckaroo, etc.)?

Helaas kom ik daar niet verder mee...

 

Alvast bedankt voor het meedenken,

Richard

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil ook even inhaken op dit topic om zo geen nieuw topic aan te hoeven maken. Ik worstel al langere tijd met Etsy en loop nu steeds verder vast. Een zoekopdracht op het forum heeft me ook niet verder geholpen.

 

Het lukt mij niet om met de informatie vanuit Etsy een sluitende administratie te krijgen. Etsy geeft diverse excelsheets ter beschikking.  Maar ik kan geen enkele sheet vinden waarin alle informatie staat die ik nodig heb,.

 

In de ene sheet staan de verkopen met betaalde kosten en retouren, maar hier staan weer niet de landen in waarin de verkoop is geweest. Deze heb ik wel nodig i.v.m. de BTW aangifte.  De betaalde kosten voor Etsy moet je weer in een aparte PDF ergens anders op de site downloaden én dan zijn er nog tegoeden (Eerder betaalde belasting die bij een retour terugkomt) die ergens verdwijnen.

 

Wat ik ook probeer ik krijg het niet voor elkaar om de data met elkaar te matchen. Zelfs als ik twee sheets pak die vanuit Etsy komen en hierin alle verkopen bij elkaar optel dan klopt het niet met elkaar. Dit zal wellicht iets te maken hebben met digitale verkopen die ertussen staan, maar dit is nergens terug te vinden in de sheet. 

 

Ik vraag me af hoe andere mensen hun administratie met Etsy op orde houden en met welke sheets ze dit doen. 

 

Link naar reactie
  • 0

Weer een dag verder, maar met wat cijfer gegoochel wel weer een stapje verder gekomen. In de sheet DirectCheckoutPayments staan de retouren. Je kunt deze niet klakkeloos overnemen omdat Etsy onder de kopersbescherming soms ook retouren vergoed. Dit zie je niet terug in de sheet dus moet je terugzoeken in de e-emails. Maar na wat gefilter heb ik deze dus goed kunnen verwerken in de administratie.

 

Nu heb ik onder aan de streep nog een klein verschil van €1,36. Na weer enkele uren te hebben gestaard viel me op dat online onder het kopje financiën en dan bij het maandoverzicht een kopje staat met Btw betaald oor koper (Afgedragen) hier staat een bedrag van €1,42 en bij de betreffende verkoop valt wat vreemds op hier staat bij belasting namelijk €0,- maar het betaalde bedrag is wel met BTW. Bij het andere voorbeeld zie je dat dit wel goed gaat.nov.thumb.png.79b799fb4ced33e58ba3480c5ffa7ce4.png

 

vreemd.thumb.png.12cc7dc398264b2953728671bb6ad30b.png

nietvreemd.thumb.png.e55263dde93d664f0200d1b00c2769a8.png

 

Iemand een idee waar dit vandaan komt en waarom dit niet in de sheets in terug te vinden? Ik verwacht dat de 6ct verschil die ik nu heb een afrondingsverschil is.

 

Om Etsy te kunnen verwerken heb ik nu nodig:
Etsy_Deposit - Voor de stortingen

SoldOrderItems - Voor de verkopen + landen van de kopers

DirectCheckoutPayments -  Voor de retouren en naslag betaalde belasting

PDF met Kosten van Etsy - te downloaden vanaf het maandoverzicht op de website.

 

én als ik het dan goed heb moet je ook nog per maand online kijken of er BTW is betaald door koper, dit is nergens terug te zien in de sheets namelijk

 

Zou dit een normale werkwijze kunnen zijn zo, het lijkt me zo omslachtig.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.