Jaapie85

Senior
  • Aantal berichten

    41
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Jaapie85's trofeeën

  1. De onduidelijkheid is er denk ik omdat e-boekhouden anders werkt dan andere pakketten. Bij ontvangst factuur maak ik een boeking/mutatie aan, met daarin het bedrag, relatie, datum, factuurnummer en omschrijving. Deze komt dan als openstaande post in de software te staan. Vervolgens maak ik dat bedrag over naar mijn privé rekening. Deze komt na synchronisatie (1 dag later) binnen in e-boekhouden als 'Niet verwerkte afschriftregel' . In de software heb je dan een icoontje om deze regel te verwerken als 'Factuurbetaling verstuurd' , hier kies ik voor en selecteer dan de eerder aangemaakte factuur. Hiermee is de openstaande post verdwenen en de betaling verwerkt. Op deze manier komt er niets in het grootboek privé-opname en stortingen te staan. En dat is waarschijnlijk ook geen probleem, maar 100% zeker weet ik dat niet vandaar de vraag.
  2. Ja sorry zo bedoel ik het. Misschien iets duidelijker uitgelegd. Als bedrijf A mij een factuur stuurt dan voer ik deze in en normaliter verstuur ik de betaling dan ook naar bedrijf A.. De daadwerkelijke betaling koppel ik als 'factuur betaling verstuurd' in de boekhoudsoftware. In het geval dat ik deze privé betaal voer ik dezelfde handelingen uit alleen maak ik het dan naar mijn privé rekening over. Hij komt dus niet in een apart grootboek voor privé stortingen/opnames. Als dit wel zo herkenbaar moet zijn dan wordt het wel iets omslachtiger vermoed ik.
  3. Weet je zeker dat je BTW nummer goed is geregistreerd bij Amazon? Ik heb op mijn facturen van de Amazon services 0% BTW en de melding dat de BTW verlegd is. De BTW zoals je hem nu op je facturen heb staan mag je niet als voorbelasting opvoeren. Soms lukt het me ook niet om de BTW te verleggen bij aankopen in het buitenland, in plaats van hier uren in te steken maak ik de factuur aan met 'geen BTW'.
  4. Goedemorgen iedereen, Voor mijn eenmanszaak heb ik een aparte zakelijke rekening, maar er zijn best wel een aantal (online) aankopen/abonnementen die ik met mijn privé creditcard betaal. Dit vanwege de diverse voordelen op de kaart . Ik vind het zonde om hier nog een extra kaart voor te nemen die op mijn zakelijk rekening staat. De facturen maak ik hetzelfde aan als andere facturen, alleen de betaling doe ik dan naar mijn privé rekening. Ik vermeld wel bij de factuur dat deze privé betaald is met creditcard. Volgens mij is dit toch gewoon toegestaan of zijn er nog zaken waar ik wel rekening mee moet houden?
  5. Mijn layout is als volgt; mijn eigen bedrijfsinformatie staat rechtsboven (incl. BTW-nummer) Dat van de klant staat links daaronder ook inclusief het BTW nummer. Daaronder heb ik de producten en prijsinformatie en helemaal onder, nog wel boven de voettekst staat deze notitie: Totaal BTW 0% BTW verlegd naar: {{vat_number}} Intra-communautaire levering van goederen - BTW vrijgesteld - artikel 138 BTW Richtlijn 2006/112/EC Deze tekst is afhankelijk van de taal van de factuur. Mijn boekhouder heeft gezegd dat dit op deze manier voldoende is.
  6. Ik kwam dit nog tegen, wellicht is dat nog een optie. https://www.latori.com/en/blogpost/tax-exempt-manager Het is hierbij niet nodig om een account aan te maken voor de check
  7. Ik doe ook verkopen in het buitenland, zowel de EU als daarbuiten. Mijn webshop controleert bij de aankoop of het een bedrijf binnen de EU betreft (Controle V.I.E.S.) zoja dan wordt de belasting verlegd en staat dit ook automatisch op de factuur, betreft het een particulier dan niet. BTW tarieven voer je eenvoudig per land in. In de boekhoudsoftware hoef ik voor de ICP eigenlijk alleen maar op verzenden te klikken, deze staat aan het einde van de periode ingevuld met de klantnaam, BTW-nummer en bedrag. Ik gebruik hiervoor WooCommerce + E-Boekhouden. Volgens mij is het voor Shopify (nog) niet mogelijk om automatisch het BTW nummer te controleren, dat zou het wel eens wat lastiger kunnen maken.
  8. . Dit is inderdaad niet waar ik goed in ben, gelukkig gaat het al een heel stuk beter dan een jaar geleden. Dank voor de reacties in ieder geval. Volgens mij klopt bij mij nu alles weer, ik moet alleen de aangifte nog even versturen en kijken of die verschillen dan ook automatisch weggeboekt worden. Maar dat staat voor morgen.
  9. Dan nog één laatste vraag in deze. Zou dit een juiste manier zijn om een afrondingsverschil weg te boeken?
  10. Excuus ik ben al dagen naar het staren naar de aangifte en heb dit in eerste instantie verkeerd gezegd. Het ging al die al over inkopen. Het is dus niet zo dat ik inkoop / verkoop omgedraaid heb.
  11. Ja die zijn individueel aangepast en zijn ook zo herkend bij de aangepaste aangifte. Bij het verwerken maakt E-Boekhouden de mutatie echter aan zonder deze correctie. Bijvoorbeeld omzetbelasting is €1000,- correctie is €641 dan staat in de verzonden aangifte bij punt 5a. €349,- , maar de automatisch aangemaakte mutatie in e-boekhouden is €1641,- en daarom denk ik de opmerking dat je deze nog handmatig moet corrigeren. Dit heb ik geprobeerd op onderstaande manier. Het gaat om een aanpassing van 2a naar 4b dus onder aan de streep is er voor de BTW geen verschil denk ik. En dit is nu de stand op 31-03-2023, die 0,24ct is een afrondverschil en die 2,25 ben ik nog niet uit. Betreft de ICP zijn er geen wijzigingen geweest van 2a naar 3b, alle wijzigingen die er waren zijn van 2a naar 4b Betreft het afrondingsverschil, hoe zorg ik dat deze op weer op 0 komt?Moet dat ook met een memoriaal en welke tegenrekening kies je dan?
  12. Dat corrigeren doet E-Boekhouden automatisch, bij de aangifte heb je een kolom met 'correcties uit voorgaande tijdvlakken. Hier staan die wijzigingen in die ik heb gemaakt. De exacte mutaties kun je alleen niet terugvinden, maar wel de categorie waar de mutaties in zaten. De aangifte van Q1 2022 is verkeerd verstuurd en in Q2 2022 is de aanpassing gedaan en de correctie aangifte verstuurd. De verzonden ICP aangiftes lijken goed te zijn, op die van Q1 2021 na. Hier heb ik bij 7 bedrijven geen BTW nummer opgeschreven het gaat hier om 5x €1,- en 1x €2,- voor doorberekende kosten t.b.v. de bankkosten voor de betaling. Ze staan dus wel in de aangifte, maar zonder BTW nummer. Wat verder opvalt, maar waarschijnlijk wel zo zal horen. In de BTW aangifte heb ik categorie 3a: Leveringen naar landen buiten de EU en 3b Leveringen naar of diensten in landen binnen de EU. In de ICP is 3a. Intracommunautaire leveringen en 3b. Intracommunautaire diensten. Maar dit zal wel kloppen neem ik aan want hier iets niet aan te doen. Feit is dat in mijn BTW aangifte bij 3a een ander bedrag staat want vanwege verkopen buiten de EU. Dat de ICP aangiftes correct zijn komt denk ik omdat ik de wijziging van 'BTW verlegd 21%' naar 'Leveringen/diensten van binnen EU 0%'. De verkopen die ik zelf heb gedaan heb ik wel juist ingevoerd, maar alleen de inkopen die ik heb gedaan zijn aangepast. De aangifte klopt met de cijfers behalve het feit dat de correctie niet is doorgevoerd in de boekhouding. Een verschil in te betalen of te ontvangen zit er als het goed is ook niet omdat de gecorrigeerde fouten alleen betrekking hebben mutaties met BTW verlegd. Dat klopt en is vervelend. Maar heeft 100% te maken met die BTW verlegd boekingen het is alleen onmogelijk om te achterhalen welke. Ik kreeg dit als reactie van E-boekhouden Het klopt dus schijnbaar dat een automatische correctie in de aangifte nog handmatig verwerkt moet worden in de boekhouding. Ik snap alleen niet zo goed hoe ik dit dan handmatig moet corrigeren. Wat moet ik invullen bij tegenrekening?
  13. Maar er gebeurd dus iets vreemds met de software van E-Boekhouden, in de aangifte worden de correcties verwerkt, maar in de boekhouding niet. Ik zal e.e.a. bij hun navragen.
  14. Dat klopt, het is erg omslachtig. Maar hier gaat de hele correctie om, in eerste instantie heb bij inkopen en verkopen naar het buitenland gekozen voor de optie 'BTW Verlegd 21%' dit staat op de factuur en leek me logisch. Achteraf dom, maar goed daarom ook gecorrigeerd.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.