• 0

Aftrek van btw voor een fiets van de zaak met incidenteel privégebruik

Goedenavond iedereen,

 

Er is mij iets niet helemaal duidelijk betreft het zakelijk gebruik van een fiets. Ik wil een fiets aanschaffen waarbij ik het voornemen heb deze niet privé te gaan gebruiken. Er wordt ook geen woon-werk verkeer op gereden. 

 

Kan ik de BTW in dit geval wel voor 100% aftrekken?

 

En wat zou ik moeten doen in de situatie dat ik wel een keer een privé rit maak. Bij een auto van de zaak houd je een km administratie bij, maar bij de fiets is dit niet nodig dus voor die ene keer dat ik privé een rit zou maken. Een BTW correctie daarvoor toepassen lijkt mij niet zo eenvoudig.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Rijdt u privé met een fiets die tot uw ondernemingsvermogen behoort? Dan moet u een bedrag bij de winst tellen voor privégebruik. De bijtelling is 7% over de adviesprijs van de fiets en accessoires (inclusief btw) per jaar.

 

zie ook: 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/fiets-van-de-zaak

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Jaapie85 zei:

Kan ik de BTW in dit geval wel voor 100% aftrekken?

Als de fiets tot het ondernemingsvermogen gaat behoren, dan kan je btw in de voorbelasting terugvragen.

Administratief moet je de fiets in vijf jaar tijd afschrijven vanaf de datum van ingebruikname als deze investering hoger is dan 450 euro (ex btw).

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Goede link, daar staat het wat duidelijker uitgelegd dan wat ik had gevonden.Bedankt.

 

Helemaal snappen doe ik het nog niet, bijtelling is vanwege het privé voordeel wat je hebt bij privé gebruik. Heb je dit niet moet je het alsnog de bijtelling betalen. Waarvoor dan?

 

Bij een scooter of een auto betaal je alleen bijtelling wanneer je er ook privé gebruik van maakt volgens mij.

 

aangepast door Jaapie85
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Op de site van de Rijksoverheid lees ik inderdaad:

Ik gebruik de fiets van de zaak niet privé, moet ik dan toch bijtelling betalen?

Ja, voor de fiets van de zaak maakt het niet uit of u de fiets zakelijk (inclusief woon-werkverkeer) gebruikt of privé. Daarom geldt de bijtelling altijd. Dit is anders dan bij de auto van de zaak.”


Lijkt me ook lastig controleren zonder kilometerstand.. 

aangepast door Signature
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

kL

30 minuten geleden, Signature zei:

Op de site van de Rijksoverheid lees ik inderdaad:

Ik gebruik de fiets van de zaak niet privé, moet ik dan toch bijtelling betalen?

Ja, voor de fiets van de zaak maakt het niet uit of u de fiets zakelijk (inclusief woon-werkverkeer) gebruikt of privé. Daarom geldt de bijtelling altijd. Dit is anders dan bij de auto van de zaak.”


Lijkt me ook lastig controleren zonder kilometerstand.. 

Dat lijkt mij inderdaad ook.

Maar hoe zit dit dan:
Altijd 7% bijtelling (want geen KM registratie en dus geen bewijsmogelijkheid)
Wel correctie BTW bij gemengd gebruik (zonder km registratie?)
 

Quote

Btw aftrekken(https://ondernemersplein.kvk.nl/fiets-van-de-zaak-kopen-of-leasen/)

U kunt de btw van de aanschafkosten en losse kosten voor de fiets aftrekken als voorbelasting. Als u de fiets van de zaak ook privé gebruikt, moet u bepalen hoe u met de btw omgaat. Lees meer over btw aftrekken bij gemengd gebruik.

--> U trekt de btw volledig af, maar betaalt aan het einde van het jaar btw voor het privégebruik.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/privegebruik/gemengd_gebruik/gemengd_gebruik

 

 

aangepast door Jaapie85
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Signature zei:


volgens mij is er een verschil tussen zzp en personeel (incl DGA), maar op deze site kun je lezen hoe je met de btw dient om te gaan. 
https://ondernemersplein.kvk.nl/fiets-van-de-zaak-kopen-of-leasen/

Dat is de link die ik op had genomen in mijn bericht. In mijn geval gaat het om ZZP. Hier staat inderdaad dat je de BTW aftrek voor privé/zakelijk gebruik moet scheiden.  

 

Maar is de verwachting nu dat iemand voor de scheiding werk/prive een kilometeradministratie gaat bijhouden voor de fiets (waar al verplicht bijtelling voor betaald wordt). Dat gaat toch helemaal niemand doen en dus is die scheiding ook zinloos want het is niet aantoonbaar zonder km registratie?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Jaapie85 zei:

Dat is de link die ik op had genomen in mijn bericht. In mijn geval gaat het om ZZP. Hier staat inderdaad dat je de BTW aftrek voor privé/zakelijk gebruik moet scheiden.  

 

Maar is de verwachting nu dat iemand voor de scheiding werk/prive een kilometeradministratie gaat bijhouden voor de fiets (waar al verplicht bijtelling voor betaald wordt). Dat gaat toch helemaal niemand doen en dus is die scheiding ook zinloos want het is niet aantoonbaar zonder km registratie?

 

 

 

 

 


Ik heb dit niet eerder aan de hand gehad, maar ik zou dan aansluiting zoeken bij de wijze waarop dat met telefoon- en internetabonnement etc wordt berekend, dus een redelijke inschatting van het privégebruik aan het einde van het jaar? Uitgedrukt in percentages, dus 10%, 25%, 50%?

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Signature zei:


Ik heb dit niet eerder aan de hand gehad, maar ik zou dan aansluiting zoeken bij de wijze waarop dat met telefoon- en internetabonnement etc wordt berekend, dus een redelijke inschatting van het privégebruik aan het einde van het jaar? Uitgedrukt in percentages, dus 10%, 25%, 50%?

 

Ik zie nu net dat de 7% bijtelling is gerekend over de consumenten adviesprijs van de fiets incl. BTW, deze prijs is op te zoeken in een tabel (bijtellingfietsvandezaak.nl). Deze prijs ligt momenteel zo'n €1400,- hoger dan waar de fiets op dit moment voor verkocht wordt. 

 

De aftrekbare kosten zijn wel de daadwerkelijk gemaakte kosten.

 

Hebben ze slim bekeken die gasten van de belastingdienst.

 

Ik zie het privegebruik wel door de vingers de bijtelling over de consumentenadviesprijs compenseert dat wel weer.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    12 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.