• 0

Eenmanszaak betalingen vanaf privé rekening

Goedemorgen iedereen,

 

Voor mijn eenmanszaak heb ik een aparte zakelijke rekening, maar er zijn best wel een aantal (online) aankopen/abonnementen die ik met mijn privé creditcard betaal. Dit vanwege de diverse voordelen op de kaart . Ik vind het zonde om hier nog een extra kaart voor te nemen die op mijn zakelijk rekening staat.

 

De facturen maak ik hetzelfde aan als andere facturen, alleen de betaling doe ik dan naar mijn privé rekening. Ik vermeld wel bij de factuur dat deze privé betaald is met creditcard.

 

Volgens mij is dit toch gewoon toegestaan of zijn er nog zaken waar ik wel rekening mee moet houden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
13 minuten geleden, Jaapie85 zei:

De facturen maak ik hetzelfde aan als andere facturen, alleen de betaling doe ik dan naar mijn privé rekening.

Beetje een kromme zin … je besteld dus iets zakelijk en betaald met de privé creditcard, toch ?

 

Als dan … in de boekhouding is de aankoop zakelijk en de betaling een privé storting. Niks mis mee. 
Het omgekeerde zal ook wel eens voorkomen … privé iets kopen en met de zakelijke rekening betalen. In de boekhouding wordt de betaling dan een privé opname. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Cosara zei:

Beetje een kromme zin … je besteld dus iets zakelijk en betaald met de privé creditcard, toch ?

 

Ja sorry zo bedoel ik het.

 

Misschien iets duidelijker uitgelegd. Als bedrijf A mij een factuur stuurt dan voer ik deze in en normaliter verstuur ik de betaling dan ook naar bedrijf A.. De daadwerkelijke betaling koppel ik als  'factuur betaling verstuurd' in de boekhoudsoftware.  

 

In het geval dat ik deze privé betaal voer ik dezelfde handelingen uit alleen maak ik het dan naar mijn privé rekening over. Hij komt dus niet in een apart grootboek voor privé stortingen/opnames.

 

Als dit wel zo herkenbaar moet zijn dan wordt het wel iets omslachtiger vermoed ik.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Jaapie85 zei:

Hij komt dus niet in een apart grootboek voor privé stortingen/opnames.

 

Als dit wel zo herkenbaar moet zijn dan wordt het wel iets omslachtiger vermoed ik.

Hoe wil je die factuur anders als betaald aanmerken? Dat zal toch moeten via een boeking (uit crediteuren, a/a privé storting).

 

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Jaapie85 zei:

Misschien iets duidelijker uitgelegd. 

In het geval dat ik deze privé betaal voer ik dezelfde handelingen uit alleen maak ik het dan naar mijn privé rekening over.

Het blijft wazig voor mij.

Wat maak je naar je privé rekening over ?

Je koopt iets zakelijk en betaald het privé.

 

De factuur heeft betrekking op de inkoopkosten van iets zakelijks … dat is boeking 1.

De betaling van de factuur gaat van de privé bankrekening via de privé credicard … een privé storting dus. Dat is boeking 2.

Dat toch niet omslachtiger ?

 

De omschrijving van privé storting mag je ook lezen als privé betaling … als het daarmee duidelijker is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De onduidelijkheid is er denk ik omdat e-boekhouden anders werkt dan andere pakketten. 

 

Bij ontvangst factuur maak ik een boeking/mutatie aan, met daarin het bedrag, relatie, datum, factuurnummer en omschrijving. Deze komt dan als openstaande post in de software te staan. Vervolgens maak ik dat bedrag over naar mijn privé rekening. Deze komt na synchronisatie (1 dag later) binnen in e-boekhouden als 'Niet verwerkte afschriftregel' . In de software heb je dan een icoontje om deze regel te verwerken als 'Factuurbetaling verstuurd' , hier kies ik voor en selecteer dan de eerder aangemaakte factuur. Hiermee is de openstaande post verdwenen en de betaling verwerkt.

 

Op deze manier komt er niets in het grootboek privé-opname en stortingen te staan.  En dat is waarschijnlijk ook geen probleem, maar 100% zeker weet ik dat niet vandaar de vraag.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
45 minuten geleden, Jaapie85 zei:

De onduidelijkheid is er denk ik omdat e-boekhouden anders werkt dan andere pakketten. 

Nee hoor … de genoemde werkwijze kan je met elk boekhoudprogramma zo uitvoeren. 

Gaat het daarbij om een juiste verwerking ?

Op zich maakt het niet uit hoe de factuur wordt betaald, zolang deze maar wordt betaald. Echter, ik zou wel een aantekening (memo) aan de verwerking toevoegen, dat de factuur via de privé creditcard is betaalt, en vandaar de overboeking van het bedrag naar de privé-rekening. Dat voorkomt vragen van de Belastingdienst waarom naar de privé bankrekening gaat en niet naar de bankrekening van de verkoper.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.