• 0

Stakingslijfrente overeenkomst in de BV

(aangepast)

Hallo,

 

Bij omzetting van de eenmanszaak naar de BV in 1999, zijn er lijfrenten afgesloten.

Het ging om een direct ingaande lijfrente voor het bedrag dat met  of de bij de verkoop 

van de eenmanszaak behaalde stakingswinst minus de stakingsvrijstelling en een 

uitgestelde lijfrente onder de verplichting voor de BV om tot het bedrag van de fiscale

oudedagsreserve een lijfrente te verstrekken.

 

De direct ingaande lijfrente loopt anno 2023 nog steeds en is netjes ieder jaar met 4%

rente opgehoogd.

 

De uitgestelde lijfrente is ook netjes ieder jaar met 4% opgehoogd maar heeft als datum

tot ingaan van de uitkeringen de aow leeftijd, toendertijd vastgesteld op 65 jaar. 

Mijn vraag is of dit dan ook werkelijk de datum van uitkering moet zijn, de AOW leeftijd

ligt voor mij namelijk inmiddels op 67 jaar. Met andere woorden moet ik mij houden aan

de in de overeenkomst staande datum van uitkering of ben ik hier nog flexibel in en dan

voornamelijk naar een later tijdstip?

 

Daarnaast vraag ik mij af hoe een en ander gaat als ik de BV zou liquideren, dit speelt op

dit moment nog niet maar kan iemand mij vertellen welke mogelijkheden en onmogelijk-

heden er zijn met de direct ingaande en de uitgestelde lijfrenten?

 

Ik hoor graag.....

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste P. Kuijpers

 

Een stakingslijfrente volgt in beginsel de afspraak in de lijfrente-overeenkomst tussen u en de BV.

 

De ingangsdatum kan eventueel opgeschoven worden tot uiterlijk 5 jaar na uw AOW-datum. 

 

Liquideren van een BV waarin nog een lijfrente zit, kan wel, maar dan wel door eerst de lijfrente elders onder te brengen.

 

Eea is overigens eens eerste inschatting van mij, want de exacte inhoud van de overeenkomst met uw BV ken ik niet, en ook is onduidelijk welke aanspraken daarin opgenomen zijn. 

 

Veel fiscale info over stakingslijfrente is hier te vinden.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.