• 0

Naam op inkoopfacturen ZZP

Ik sta ingeschreven bij de KVK als een eenmanszaak, maar niet onder m'n eigen naam. 

 

In het geval dat ik zakelijke aankopen doe bij bedrijven die normaal gesproken met consumenten handelen, kan ik deze facturen toch inboeken en btw terugvragen, ook al staan ze op mijn privénaam?

 

Twee specifieke voorbeelden zijn:

-Een telefoonabonnement afsluiten bij een aanbieder die zich richt op consumenten.

-Een bedrijfslaptop kopen bij een webshop, waar alleen mijn voor en achternaam op de factuur staan (adres uiteraard ook, wat overeenkomt met mijn privéadres). 

 

Hierbij zal ik wel gewoon betalen met mijn zakelijke rekening. 

 

Ik lees op internet tegenstrijdige meningen. Sommigen geven aan dat het niet uitmaakt als het om een eenmanszaak gaat, terwijl anderen van mening zijn dat het wel van belang is dat het op de naam van je onderneming staat.

 

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben,  hoe kijkt de fiscus hier tegenaan? Ik kan me voorstellen dat het geen probleem is als het om kleine bedragen gaat, maar hoe zit het met grote aankopen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
5 minuten geleden, SoloSphere zei:

Ik lees op internet tegenstrijdige meningen. Sommigen geven aan dat het niet uitmaakt als het om een eenmanszaak gaat, terwijl anderen van mening zijn dat het wel van belang is dat het op de naam van je onderneming staat.

Voor een eenmanszaak mag ook je eigen naam (en zakelijk adres) op de factuur staan.

 

Heb je overigens al eens gekeken naar je BTW aangifte?

Daar staat bij mij ook nergens mijn bedrijfsnaam, alleen mijn eigen naam :biggrin:

Die de BTW aangifte gaat gewoon op naam van de privépersoon bij een eenmanszaak.

 

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Rik · zei:

Voor een eenmanszaak mag ook je eigen naam (en zakelijk adres) op de factuur staan.

 

Heb je overigens al eens gekeken naar je BTW aangifte?

Daar staat bij mij ook nergens mijn bedrijfsnaam, alleen mijn eigen naam :biggrin:

Die de BTW aangifte gaat gewoon op naam van de privépersoon bij een eenmanszaak.

 

Bedankt voor je reactie. 

 

Ik heb nog geen BTW aangifte gedaan, ben dit jaar begonnen. 

 

Je kunt in dit geval dus profiteren van regels die er zijn om consumenten te beschermen terwijl je het product of dienst zakelijk gebruikt!?

 

Bijv. als het gaat om het ontbinden van abonnementen of de garantietermijn voor bepaalde producten. Bij sommige winkels bieden ze maar één jaar garantie voor zakelijke klanten en twee jaar of meer voor consumenten. 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, SoloSphere zei:

Je kunt in dit geval dus profiteren van regels die er zijn om consumenten te beschermen terwijl je het product of dienst zakelijk gebruikt!?

Dat hangt van de voorwaarden af bij de leverancier waar je het koopt. Maar het kan natuurlijk zijn dat de leverancier met de overeenkomst voor consumenten ook alleen maar consumenten gebruik toestaan en als er sprake was van zakelijk gebruik de hele overeenkomst ongeldig wordt. Dat zal in de praktijk echter wel meevallen denk ik.

 

Voor de BTW aangifte is het in ieder geval geen probleem. Dat staat er los van.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Dat hangt van de voorwaarden af bij de leverancier waar je het koopt.

Ja uiteraard, alleen het probleem is dat de leverancier er in bepaalde gevallen onmogelijk achter kan komen of jij het product privé of zakelijk hebt gebruikt. 

 

Vandaar mijn twijfel hierover. Het voelt een beetje als valsspelen. De leverancier weet niet of hij met een consument of een ondernemer zaken doet. 

Link naar reactie
  • 0

Het zal in 90% van de gevallen ook niet uitmaken of je het zakelijk of privé aanschaft of gebruikt. Ik vraag me ook af of die gevallen die jij noemde met één of twee jaar garantie wel juridisch kloppend zijn.

 

Maar gewoon voor een internet of mobiel provider, of een PC bij de Mediamarkt, zal het echt niet uitmaken.

 

Ga je een groot project aan waarbij je zakelijke dingen in gaat kopen en die weer door wilt verkopen, dan zou ik daar wat voorzichtiger mee zijn.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Ik vraag me ook af of die gevallen die jij noemde met één of twee jaar garantie wel juridisch kloppend zijn.

Ik weet ook niet of het juridisch klopt, maar op de website van Amac staat bijvoorbeeld het volgende: 

 

"Voor niet-consumenten, zoals zakelijke klanten en bedrijven, gelden andere garantievoorwaarden. Door Europese wetgeving komen niet-consumenten niet in aanmerking voor de extra garantie van Amac op Apple-producten. Doe je als niet-consument aankopen bij Amac, dan geldt de wettelijke garantietermijn van 1 jaar op diverse (Apple-)producten."

 

Voor een zakelijke telefoonabonnement geldt er geloof ik ook een minimale opzegtermijn van 3 maanden tegenover 1 maand voor consumenten. Daarbij zijn zakelijke abonnementen vaak duurder. De leverancier heeft denk ik ook liever dat je een zakelijke abonnement afsluit.

 

If vroeg me dus af of de fiscus het ook niet in twijfel brengt of jij het telefoonabonnement zakelijk of privé gebruikt aangezien de handelsnaam niet op de factuur staat. Maar als daar niet moeilijk over wordt gedaan vind ik het prima, beter zelfs. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
7 minuten geleden, SoloSphere zei:

Voor een zakelijke telefoonabonnement geldt er geloof ik ook een minimale opzegtermijn van 3 maanden tegenover 1 maand voor consumenten. Daarbij zijn zakelijke abonnementen vaak duurder. De leverancier heeft denk ik ook liever dat je een zakelijke abonnement afsluit.

Het punt is echter dat ze ook niet af kunnen dwingen dat jij een prive abonnement niet zakelijk gebruikt.

 

Zakelijke abonnementen hebben vaak ook betere support, bereikbaarheid en betrouwbaarheid (met garantie daarop).

 

Wat overigens wel mogelijk is, is dat je bij een particulier abo geen factuur krijgt met btw erop of die aan de andere wettelijke eisen voldoet om btw terug te vragen. Dan kun je ze daar natuurlijk ook niet toe dwingen :wink:

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.